• Facebook - conadrogach
GDDKIA wybiera wykonawców autostrady A1 Tuszyn - Rząsawa. Na wiosnę umowy
Otwarte zostały oferty na projekt i budowę autostrady A1 od węzła „Tuszyn” do granicy z woj. śląskim. Realizację A1-ki w woj. łódzkim podzielono na 4 odcinki. Zdjęcia: GDDKIA

Siedem firm i konsorcjów z Polski i zagranicy chce budować autostradę A1 w województwie łódzkim. Chodzi o brakujący fragment trasy pomiędzy Tuszynem i granicą z woj. śląskim. Umowy mają być podpisane w I kwartale 2018 roku.

W siedzibie łódzkiego Oddziału GDDKiA otwarte zostały oferty na projekt i budowę autostrady A1 od węzła „Tuszyn” do granicy z województwem śląskim. Dziesięć z trzynastu złożonych ofert mieści się w kwocie, jaką zamawiający (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (2.486.333.412,53 zł).

Cały 64 kilometrowy odcinek autostrady A1 na trasie Tuszyn – granica z woj. śląskim podzielony został na cztery części:

  • Odcinek A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) (długość 15,862 km)

  • Odcinek B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) (długość 24,200 km)

  • Odcinek C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) (długość 16,720 km)

  • Odcinek D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego (długość 7,023 km)

Na realizację pierwszej części zamówienia: zadanie A – Odcinek I przeznaczono: 618.144.454,56 zł. Na zadanie B – odcinek II : 943.018.079,82 zł. Na zadanie C – odcinek III : 651.539.764,24 zł. Na zadanie D – odcinek IV : 273.631.113,91 zł.

GDDKIA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy.

- Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Minimalny termin realizacji wynosi 32 miesiące od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie). Wszyscy oferenci złożyli deklarację gwarancji jakości zgodną z warunkami zamówienia. Termin wykonania wynosi 32 miesiące (bez okresów zimowych) – informuje łódzki oddział GDDKIA.

Drogowcy przewidują, ze umowy będą podpisane na przełomie zimy i wiosny 2018 roku.

Budowa autostrady A1 w woj. śląskim

Budowa autostrady A1 w woj. śląskim. Zdjęcia: GDDKIA

Budowa czterech odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 na terenie województwa łódzkiego. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy na terenie województwa (od granicy z województwem kujawsko – pomorskim do granicy z województwem śląskim będzie liczyła 167, 3 km. Aktualnie do dyspozycji kierowców na terenie województwa łódzkiego jest 121 km autostrady A1, w tym stary odcinek między węzłem „Tuszyn” i węzłem Piotrków Trybunalski.

Poszczególne odcinki przyszłej drogi będą się różniły znacznie między sobą. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Zachód”, będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem „Piotrków Trybunalski Zachód” i „Piotrków Trybunalski Południe” droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku ,pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne; w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK 42. Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m.

Nowym rozwiązaniem będzie także zwiększenie funkcjonalności węzła: „Piotrków Trybunalski Zachód” (A1/S8). Pojawią się na nim dodatkowe relacje skrętne, których dotychczas brakowało. Zatem jadący z Warszawy będą mogli kierować się autostradą A1 nie tylko na południe autostradą ale także w kierunku Gdańska, zaś jadący od strony Gdańska, będą mogli skręcić do Warszawy. Dotychczas mogli jechać jedynie na południe.

Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocena się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć bez problemów przez najbliższe 30 – 40 lat.

Ponad 57 km autostrady A1 i prawie 1300 km ekspresówek do 2019 roku

 

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

antybuc
2017-12-31 12:21
frantowi wydaje się, że w Polsce są tylko 2 miasta- Warszawa i Gdańsk.
And
2017-12-26 22:49
Do frant - dalej się nie rozumiemy . Inaczej . Którędy wg ciebie mają jechać kierowcy , którzy jadą z Wrocławia np. na Okęcie czy Ursynów ? ( przez Konotopę ? ) Albo - z Łasku do Tomaszowa Maz. ? W tej chwili muszą kierować się do węzła P. Tryb. Płd , gdzie zawracają o 180 stopni , następnie na rozwidleniu a1 / s8 odbijają w prawo ( taki jest właśnie w tej chwili przebieg s8 ) . Droga powrotna - analogicznie . Dlatego też relacja Łódź - Warszawa - Łódź ( na węźle P.Tryb. zach ) ma bardzo głęboki sens .
frant
2017-12-26 19:21
And- wielokrotnie jechałem S8 z (do) Wrocławia - do A1 (skrzyż S8/A1); dalej A1 do w. Łódź Płn. (skrzyż. A1/A2), potem na w. Łódź Płn. A2 w prawo do W-wy. Taka jest najprostsza i najlepsza relacja. Wiem też , e na A2 na pocztkowym odcinku sa korki
And
2017-12-24 17:25
do frant - przejedź się s8 z Wrocławia do W-wy i odwrotnie , może wtedy zrozumiesz jak ważna jest relacja Łódź - W-wa i odwrotnie ( na węźle P. Tryb. Zach )
frant
2017-12-22 22:18
A kto, jadąc A1, od /do/ strony Gdańska, będzie chciał do /z/ W-wy jechać przez Piotrków Tryb. (na S8) ? Żeby nadrobić zbędnych 40 km drogi- od węzła Łódź Północ, k.Strykowa ?

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: