Generalny Pomiar Ruchu: S8 w Warszawie oraz S86 i A4 na Śląsku w czołówce
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2016-04-08
W 2015 roku, na całej sieci dróg krajowych zarządzanej przez GDDKiA został przeprowadzony Generalny Pomiar Ruchu (GPR 2015). Przez cały ubiegły rok, w wybrane dni pomiarowe, w ponad 1.900 punktach pomiarowych na drogach krajowych można było zauważyć tabliczki z napisem „Pomiar ruchu” oraz stojących przy nich obserwatorów lub sprzęt do wideorejestracji - w punktach tych wykonywane było zliczanie przejeżdżających pojazdów.
Z pierwszych analiz wynika, że Średni Dobowy Ruch Roczny w roku 2015 na sieci dróg krajowych wyniósł 11.178 poj./ dobę i w stosunku do 2014 r. wzrósł o 14 procent. Najbardziej obciążone odcinki dróg krajowych (ruch powyżej 100 tys. poj./dobę) to droga ekspresowa S8 w Warszawie, droga ekspresowa S86 na odcinku Sosnowiec-Katowice oraz autostrada A4 na odcinku przejścia przez Katowice.
DRoga ekspresowa S8 w Warszawie. Zdjęcia: GDDKiA
Zanotowano duże różnice w obciążeniu sieci dróg krajowych w poszczególnych województwach. Zdecydowanie największe obciążenie ruchem, wynoszące ponad 20000 poj./dobę, wystąpiło w województwie śląskim. Duże obciążenie ruchem, wynoszące średnio ponad 13000 poj./dobę, zarejestrowano również w województwach: małopolskim, łódzkim, mazowieckim i dolnośląskim. Najmniejsze obciążenie ruchem sieci dróg krajowych, poniżej 8000 poj./dobę, wystąpiło w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim oraz zachodniopomorskim.
W 2015 roku największy ruch zarejestrowano na autostradach (26509 poj./dobę) i drogach ekspresowych (21232 poj./dobę). Ruch na autostradach był ponad dwukrotnie, a na ekspresowych prawie dwukrotnie większy od SDRR dla całej sieci dróg krajowych. Najmniej obciążone były drogi krajowe klasy G, na których SDRR w 2015 r. wynosił 5260 poj./dobę i stanowił poniżej 50% SDRR dla całej sieci dróg krajowych. Podobne wyniki zarejestrowano w badaniach GPR 2005 i GPR 2010.
Autostrada A1 prowadząca do południowej granicy. Zdjęcia: GDDKiA
Jak podkreśla GDDKiA szeroki program budowy dróg szybkiego ruchu przyniósł pierwsze efekty w postaci zmniejszenia się o ponad 400 km długości dróg jednojezdniowych obciążonych ruchem powyżej 15 tys. poj./dobę, co przekłada się bezpośrednio na poprawę warunków i bezpieczeństwa ruchu. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że 40% pracy przewozowej na całej sieci dróg krajowych jest obecnie przenoszone głównie przez autostrady i drogi ekspresowe.
Generalny Pomiar Ruchu
Głównym celem GPR jest uzyskanie podstawowych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA, w tym przede wszystkim Średniego Dobowego Ruchu Rocznego (SDRR). Pomiary generalne przeprowadzane cyklicznie co 5 lat są podstawowym źródłem informacji o ruchu drogowym w Polsce, a zebrane dane są wykorzystywane przez administrację drogową m.in. do realizacji zadań związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i planowaniem sieci drogowej.