Ile za koncepcję przebudowy A4 Wrocław – Krzyżowa?
A4 Wrocław – Krzyżowa: rozbudowa czy budowa

W drugiej połowie kwietnia tego roku drogowcy chcą podpisać umowę na analizę i opracowanie koncepcji przebudowy lub budowy autostrady A4 na Dolnym Śląsku. Zaskoczeniem są bez wątpienia ceny zaproponowane przez firmy projektowe, które wyceniły prace trzykrotnie drożej jak i niemal trzykrotnie taniej niż założony budżet GDDKIA opiewający na 4,7 mln zł.

W przetargu na opracowanie dokumentacji i koncepcji rozbudowy autostrady A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa wpłynęło osiem ofert od zainteresowanych wykonawców. Okazało się, że rozpiętość cenowa jest olbrzymia. Ceny zaczynają się od ponad 1,7 mln zł (WYG International Sp. z o.o. z Warszawy), a najdroższa to aż 12,3 mln zł (Mosty Katowice Sp. z o.o.). Drogowy na realizacje zadania planowali przeznaczyć około 4,6 mln zł. W tym budżecie mieszczą się jeszcze oferty: Complex Projekt Sp. z o.o. Biuro Projektowo – Konsultingowe (prawie 2,5 mln zł), IVIA S.A. (ponad 2,96 mln zł), konsorcjum Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. i Transprojekt Gdański Sp z o.o. (ponad 3,5 mln zł) oraz Multiconsult Polska Sp. z o.o. (ponad 3,8 mln zł).

Wszyscy wykonawcy założyli, że prace potrwają dwa lata. Z kolei drogowcy szacowali, że będzie to niespełna rok – tj. 270 dni.

- Komisja przetargowa po zweryfikowaniu ofert wskaże najkorzystniejszą. Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. (przy założeniu, że nie będzie odwołań) – informuje wrocławski oddział GDDKIA.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno–ekonomiczno–logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4.

 

Mapa z zaznaczonym odcinkiem A4 Wrocław - Krzyżowa

Mapa dolnośląskiego odcinka autostrady A4. Mapa: GDDKIA

 

Przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty rozwiązań dla autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa:

  1. Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny).

  2. Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

  3. Budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

 

Dopiero po analizach dowiemy się czy odcinek A4-ki z Wrocławia zostanie rozbudowany czy może powstanie nowa autostrada.

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: