1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Intercor najbliżej budowy S19 Babica – Jawornik. Ponad 11 km odcinek pobiegnie przez 7 estakad

Intercor najbliżej budowy S19 Babica – Jawornik. Ponad 11 km odcinek pobiegnie przez 7 estakad

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-11-10
Intercor najbliżej budowy S19 Babica – Jawornik. Ponad 11 km odcinek pobiegnie przez 7 estakad
Oferta Intercor najkorzystniejsza w przetargu na S19 na odcinku Babica - Jawornik. Zdjęcia: GDDKIA
Ofertę firmy Intercor drogowcy wskazali jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik (woj. podkarpackie). Odcinek będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W ciągu około 11,6 km powstanie aż osiem estakad. Będzie on częścią trasy via Carpatia prowadzącej do granicy ze Słowacją w Barwinku.

S19 Babica - Jawornik

W przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik (ok. 11,6 km) złożono osiem ofert. Najkorzystniejszą złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które zaoferowało zrealizowanie tego odcinka Via Carpatia za kwotę 1 253 370 000 zł.

- Złożone oferty były oceniane przy zastosowaniu następujących kryteriów: cena (60 procent), termin realizacji kontraktu (10 procent) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne (30 procent). Wszyscy wykonawcy zadeklarowali przedłużenie okresu gwarancji jakości o 5 lat oraz skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące – poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kolejnym krokiem będzie już podpisanie umowy z wykonawca prac. Będzie to możliwe przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik
Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. Po otwarciu ofert drogowcy zdecydowali, o wyborze firmy Intercor na wykonawcę zadania. Mapa: GDDKIA

Aldesa z kontraktem na budowę podkarpackiego odcinka Via Carpatia

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. 

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik - Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik. 

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2 272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m.

Nowy odcinek drogi S19 połączył Lubelszczyznę z Podkarpaciem

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji drogi ekspresowej S19 w woj. podkarpackim:   

  • 54,1 km - w przygotowaniu (jeden odcinek na etapie przetargu, trzy odcinki na etapie realizacji koncepcji programowej),

  • 75,1 km - w realizacji (w systemie buduj oraz projektuj i buduj),  

  • 39,6 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe oraz odcinek Lasy Janowskie - Zdziary).

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19