1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Jak jeździć na suwak?

Jak jeździć na suwak?

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2015-07-07
Jak jeździć na suwak?
Jedź na suwak. Zdjęcie: GDDKiA
Przy zmianie przekroju drogi np. z dwóch pasów ruchu do jednego optymalnym rozwiązaniem jest "jazda na suwak". Naczelną zasadą jest tu jazda pasem ruchu, który się kończy jak najdłużej i płynne włączenie się w sąsiadujący pas ruchu. Pozwala to optymalnie wykorzystać przekrój drogi i zmniejszyć długość zatoru.

W sezonie wakacyjnym i w okresach natężonego ruchu zasada jazdy na suwak na pewno przyda się w podróży. Często o zalecanej zasadzie ruchu na suwak będą przypominały kierowcom specjalne tablice ustawione przez drogowców.

Jak jeździć na suwak:

  • Nie zjeżdżaj na sąsiedni pas ruchu gdy tylko zobaczysz, że pas po którym jedziesz się kończy, jedź nim jak najdłużej.
  • Dojeżdżając do końca pasa ruchu włącz kierunkowskaz – dzięki temu kierowcy poruszający się sąsiednim pasem ruchu będą wiedzieć o Twoich zamiarach.
  • Patrz w lusterka, pamiętaj o martwych polach.
  • Przyśpiesz, lub zwolnij delikatnie aby wpasować się w lukę między pojazdami na sąsiednim pasie.
  • Włącz się płynnie w sąsiedni pas ruchu.


Rysunek pokazuje wpływ sposobu jazdy przy zwężeniu przekroju jezdni na długość zatoru. U góry brak jazdy na suwak, wykorzystanie tylko połowy jezdni, u dołu jazda na suwak - w efekcie zator o 1/3 krótszy.

Jazda na suwak

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE