Jak poruszać się w tunelu drogowym na przykładzie tunelu w Lalikach na S69
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-04-09
- Aktualizacja: 2024-05-27
5 marca 2010 roku oddano do ruchu odcinek drogi ekspresowej S69 Szare - Laliki. Ciekawostką tej kosztującej ponad 391 milionów zł inwestycji jest pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy, który został wyposażony w m.in. nowoczesne systemy monitorujące i przeciwpożarowe. Dla tego rodzaju obiektów drogowych obowiązują pewne ograniczenia i zasady bezpiecznego poruszania się. Zasady te stanowią podstawowe wytyczne prawidłowego zachowania się użytkowników dróg w następujących sytuacjach:
Normalna sytuacja w tunelu:
- Włącz światła. Przed wjazdem do tunelu zdejmij okulary słoneczne
- Sprawdź poziom paliwa w pojeździe
- Ustaw stację radiową lub urządzenie mobilne na jedne z nadających komunikaty drogowe
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na znakach zmiennej treści. Obserwuj uważnie znaki drogowe
- Prędkośc dostosuj do obowiązującej organizacji ruchu. Maksymalna dopuszczalna prędkość pojazdu w tunelu wynosi 80 km/h
- Zachowaj minimum 100 m odległości od poprzedniego pojazdu
- W tunelu nie wyprzedzaj, nie zawracaj, a także nie zatrzymuj się w nieuzasadnionym przypadku
Zator drogowy w tunelu:
- Włącz światła awaryjne
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na znakach zmiennej treści. Obserwuj uważnie znaki drogowe
- Zachowaj minimum 100 m odległości od poprzedniego pojazdu
- Po zatrzymaniu się wyłącz silnik pojazdu
- Słuchaj komunikatów Operatora Centrum Zarządzania Tunelem na stacjach radiowych: Katowice 103.0 MHz, Jedynka 91,5 MHz, Trójka 100,8 MHz, Zet 95,7 MHz
- Postepuj zgodnie z instrukcjami Operatora Centrum Zarządzania Tunelem
- Postepuj zgodnie z instrukcjamipersonelu tunelu na miejscu
Awaria lub wypadek drogowy w tunelu:
- Włącz światła awaryjne
- Zatrzymaj pojazd możliwie blisko prawej krawędzi jezdni
- Wyłącz silnik pojazdu
- Wezwij pomoc - udaj się do niszy sygnalizacyjnej i za pomoca telefonu SOS połacz się z Operatorem Tunelu
- Pozostań w pojeździe i czekaj na pomoc
Pożar w tunelu:
- Zatrzymaj pojazd możliwie blisko prawej krawędzi jezdni
- Wyłącz silnik pojazdu i pozostaw kluczyki w stacyjce
- Postepuj zgodnie z instrukcjami Operatora Centrum Zarządzania Tunelem
- Opuść swój pojazd
- Wezwij pomoc - udaj się do niszy sygnalizacyjnej i za pomoca telefonu SOS połacz się z Operatorem Tunelu
- Jeśli jest to możliwe ugaś pożar z wykorzystaniem gaśnic znajdujących sie w pojeździe lub w rejonie niszy sygnalizacyjnej tunelu
- Jeśli nie ma takiej możliwości należy jak najszybciej opuścic pojazd i udać się możliwie najkrótszą drogą do wyjścia awaryjnego
- W przypadku dużego zadymienia poruszaj się możliwie blisko ziemi
- Jeśli w pojeździe za Tobą wybuchł pożar, wyjedź szybko z tunelu
- Jeżeli w pojeździe przed Toba wybuchł pożar, wyłącz silnik i natychmiast opuśc tunel najbliższym wyjściem awaryjnym.
Tunel w Lalikach to część drogi ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. W skład inwestycji wchodzą: odcinek jednojezdniowej drogi ekspresowej o długości 4,7 km, węzeł drogowy Laliki I i pozamiejski tunel drogowy o długości 678 m. Tunel w Lalikach, który kosztował ponad 147 milionów złotych, przeprowadza drogę pod Sobczakową Grapą, górą Beskidu Żywieckiego. Jest to tunel jednonawowy, dwukierunkowy, z równoległym tunelem ewakuacyjnym, który łączy się z tunelem drogowym poprzez cztery przejścia.
Tunel wydrążono metodą górniczą i odkrywkową z wykorzystaniem systemu NATM, tj. Nowej Austriackiej Technologii Drążenia Tuneli, w myśl której górotwór jest elementem nośnym tunelu. Podczas drążenia używano wierteł oraz środków wybuchowych na całej powierzchni przekroju tunelu. W pierwszej fazie powstała obudowa wstępna, która doprowadziła do samonośności tunelu (uniemożliwiała odkształcenia i przesunięcia górotworu), natomiast w drugiej fazie powstała obudowa zasadnicza o grubości 40 centymetrów, do budowy której wykorzystano stalowe łuki, zbrojony beton natryskowy i kotwy.