1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Jakie będą tunele na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki? Rusza ich drążenie

Jakie będą tunele na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki? Rusza ich drążenie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-11-13
Jakie będą tunele na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki? Rusza ich drążenie
Drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędą - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA
Powstaną cztery tunele drogowe w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec - Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka. To najtrudniejsza część budowy obwodnicy Węgierskiej Górki w woj. śląskim. Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową to sierpień 2023 r.

Wystartowało drążenie tuneli na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka

Po trwających, w maju i czerwcu, przygotowaniach tzw. frontu robót, obecnie trwa następny etap realizacji tzw. obejścia Węgierskiej Górki - roboty budowlane. Wczoraj w godzinach popołudniowych wykonawca rozpoczął newralgiczną i najtrudniejszą część realizacji tej inwestycji - drążenie tuneli.

Budowane cztery tunele drogowe (TD-1.1, TD-1.2 oraz TD-2.1, TD-2.2) stanowią część drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) na odcinku Żywiec - Zwardoń pomiędzy węzłem Przybędza i węzłem Milówka. Tunele TD-1.1 i TD-1.2 drążone będą w zboczu masywu Barania Góra, w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne (1034 m n.p.m.), natomiast tunele TD-2.1 i TD-2.2 w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodni stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń.

Mapa - obwodnica Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1

Mapa - obwodnica Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1. Mapa: GDDKIA

Tunel TD-1

Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości ok. 834 metrów oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 807 metrów. Tunel TD-1 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,00 m (szerokość) x 9,50 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od około 41 do 42 metrów. Tunel posiadał będzie pięć poprzecznych przejść ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Upad tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym.

Tunel TD-2

Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia na kierunek Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia na kierunek Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Tunel TD-2 klasyfikowany jest jako tunel: drogowy, płytki, wykonywany metodą górniczą za pomocą robót strzałowych lub urabiania mechanicznego z pominięciem urabiania kombajnem, dwunawowy o obudowie monolitycznej żelbetowej. Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12,0 m (szerokość) x 9,5 m (wysokość), a odległość pozioma między osiami pary tuneli od ok. 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosił będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Tunele zostaną wykonane metodą górniczą z zastosowaniem zasad NATM, tj. nowej austriackiej metody budowy tuneli, w myśl których górotwór stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, przy czym jego ciśnienie po powstaniu wyłomu ma zostać obniżone przez wykonanie obudowy wstępnej, będącej jedynie tymczasową powłoką zabezpieczającą, umożliwiającą jednak odkształcenia i przesunięcia górotworu. Odkształcenia górotworu dopuszcza się w pewnych granicach czasowych. Wykorzystane zostaną one do wykonania obudowy ostatecznej. Obudowa wstępna zostanie wykonana z użyciem obudowy ze stalowych dźwigarów kratowych, zbrojonego betonu natryskowego i kotew. Wykonanie obudowy wstępnej planowane jest na warstwy: górna - kalota, środkowa - sztrosa, dolna - spąg. Obudowa zasadnicza zostanie wykonana po wykonaniu obudowy wstępnej w postaci powłoki ze zbrojonego betonu o grubości do ok. 0,6 m.

Roboty związane z budową i oddaniem do ruchu tuneli planowane są do czasu ukończenia inwestycji. Zgodnie z umową, budowa całości inwestycji powinna zakończyć się w sierpniu 2023 r.

Co jeszcze w budowie na S1 obwodnicy Węgierskiej Górki

Wykonano 47 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Kontynuowano wzmocnienie podłoża z wykorzystaniem gwoździ gruntowych. Rozpoczęto również wykonywanie drenów wgłębnych, montaż kotew linowych i pali VDW („Vor Der Wand” – przed ścianą). W ramach robót mostowych wykonano 13,5 tys. m3 wykopów oraz pale testowe pod estakady w rejonach ulic Zielona Góra i Za Groniem. Wykonano również 10 pali docelowych pod estakadę w rejonie ulicy Zielona Góra. Rozpoczęto zbrojenie, a następnie betonowanie fundamentów pod estakadą w rejonie ul. Turystycznej. Trwają prace przy wykopach pod portale obu tuneli, wykonano już ich ponad 8 tys. m3. Rozpoczęto również torkretowanie portalu południowego tunelu prowadzącego przez masyw Białożyński Groń oraz portalu północnego tunelu prowadzącego przez masyw Barania Góra. Zakończono już przebudowę wodociągu w rejonie węzła Milówka oraz kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Kasztanowej, a także przebudowę sieci wysokiego napięcia na linii relacji Węgierska Górka-Zabłocie. Kontynuowana jest przebudowa sieci elektroenergetycznej.

Droga ekspresowa S1 - lata realizacji

Droga ekspresowa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. W realizacji znajduja się następujące odcinki trasy S1:

  • Pyrzowice - Podwarpie o długości 9,72 km: listopad 2018 r. - kwiecień 2021 r.
  • Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o długości 6,95 km: wrzesień 2020 r. - listopad 2023 r.
  • węzeł Kosztowy (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) o długości 12,87 km w postępowaniu przetargowym, planowany okres realizacji: lata 2021 - 2024
  • węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice o długości 15,17 km: maj 2020 r. - sierpień 2023 r.
  • Dankowice - węzeł Suchy potok (z węzłem) o długości 12,02 km: sierpień 2020 r. - listopad 2023 r.
  • Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki) o długości 8,5 km: październik 2019 r. - sierpień 2023 r.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Węgierska Górka