Jest przetarg na obwodnicę Oświęcimia. To etap budowy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-12-30
Obwodnica Oświęcimia jest jednym z czterech etapów realizacji około 40 kilometrowej drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała w woj. śląskim i utworzy nowe, komfortowe połaczenie z woj. małopolskim. W ramach zadania ma powstać dwujezdniowa południowa obwodnica Oświęcimia o długości 9 km. Przebieg trasy był wypracowywany przez wiele lat...
Pierwsze prace projektowe związane z budową drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej, wraz z budową południowej obwodnicy Oświęcimia, rozpoczęły się w październiku 2006 r. Rok później zadanie zostało ujęte w pierwszym kompleksowym programie wieloletnim - Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 -2012, z terminem realizacji w latach 2011-2013. Jednak ustalanie ostatecznego kompromisowego przebiegu drogi ekspresowej trwało blisko 10 lat. Było to spowodowane skomplikowanym charakterem terenu, przez który przebiega trasa:
- tereny wydobywcze czterech kopalń (KWK Ziemowit, Piast, Brzeszcze, PG Silesia),
- trzy obszary specjalnej ochrony Natura 2000 (Stawy w Brzeszczach, Dolina Dolnej Soły, Dolna Soła),
- sąsiedztwo Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau Byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady, czyli obszaru, który znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO,
- liczna zabudowa mieszkaniowa.
Najważniejsze decyzje dla budowy drogi ekspresowej wraz z obwodnicą Oświęcimia zapadały po 2015 r. W czerwcu 2016 r. wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z ostatecznym wariantem drogi (wariant E). GDDKiA wszczęła procedurę przetargową na opracowanie Koncepcji Programowej, a umowę w tym zakresie podpisano 22 listopada 2017 r.
15 marca 2017 r. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycyjny dla budowy drogi ekspresowej S1 wraz z budową obwodnicy Oświęcimia, natomiast 12 lipca 2017 r. Rada Ministrów zaktualizowała Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), w którym ujęta została budowa drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała.
Ostatecznie ustalono, że obwodnica będzie przebiegać przez Pławy, w Oświęcimiu - przetnie ulice Ostatni Etap i Legionów, dalej w ciągu trasy powstanie nowy most przez Sołę, a za marketem Castorama połączy się z drogą nr 44. W opinii katowickiego oddziału GDDKIA projekt trasy musi być ustalony tak, aby w żaden sposób nie oddziaływała ona na były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau (wpisany na listę UNESCO).
- Został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz - Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport będzie również przedmiotem analizy ekspertów UNESCO, ponieważ obszar ten od 1979 roku znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa. Wykonawca opracowując projekt budowlany. powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w tym raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej - wyjaśniają pzredstawiciele GDDKIA.
Na realizację obwodnicy Oświęcimia drogowcy planują przeznaczyć 600 mln zł. Planowany termin podpisania umowy to pierwsza połowa 2020 roku. Według harmonogramów budowa obwodnicy zakończy się w II połowie 2023 roku.
Wcześniej GDDKiA ogłosiła przetargi (projektuj i buduj) na realizację trzech pozostałych etapów inwestycji. Dotyczą one odcinków: od węzła Kosztowy II (w Mysłowicach) do węzła Oświęcim, od węzła Oświęcim do Dankowic oraz od Dankowic - do węzła Suchy Potok.
S1 – ekspresowe połączenie na Śląsku. Terminy dla S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Mapa drogi ekspresowej S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia. Mapa: GDDKIA
- To połączenie drogowe udrażnia komunikacyjnie obszar dzisiaj zablokowany. W godzinach szczytu samochody stoją w olbrzymich zatorach drogowych w Bielsku-Białej, Pszczynie, Oświęcimiu. Na dzisiaj są ogłoszone przetargi na wszystkie odcinki na drodze S1. Na dzisiaj nie mamy powodów, żeby wątpić, że 2023 rok to będzie zakończenie tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa drogi ekspresowej S1 wraz z obwodnicą Oświęcimia ma zapewnione finansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.