Jeszcze długo pozostaną nierówności na A1 Piekary Śląskie – Pyrzowice
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-01-04
Wykonanie ekspertyzy i programu naprawczego dla 16 km odcinka autostrady A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie drogowcy chcą zlecić firmie TRAKT z Katowic. To ta droższa z dwóch ofert jakie wpłynęły w przetargu ogłoszonym jeszcze w sierpniu 2022 r.
- Biuro projektowe Trakt z Katowic uzyskało maksymalną punktację w kryterium doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, co przeważyło o wyborze nieco droższej oferty. Jeżeli do 9 stycznia 2023 r. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, to umowę podpiszemy jeszcze w styczniu – tłumaczą drogowcy.
Firma Trakt z Katowic zaoferowała wykonie zamówienia za 9 959 310 zł, a Mosty Katowice za kwotę 9 676 410 zł. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 10,4 mln zł. Obydwie firmy zaoferowały również skrócenie o dwa miesiące wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
Przypomnijmy, budowa odcinka autostrady A1 Piekary Śląskie - Pyrzowice rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Kilka miesięcy po oddaniu pojawiły się pierwsze problemy z pofałdowaną nawierzchnią. W okresie gwarancyjnym nierówności były zgłaszane do usunięcia wykonawcy. Działania nie przyniosły znaczącej poprawy, a nierówności wracały jak bumerang. Co gorsza stan nawierzchni zdecydowanie się pogorszył.
Autostrada A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie zaraz po zakończeniu budowy w 2012 r. Zdjęcia: GDDKIA
- W ubiegłym roku podjęliśmy działania rozpoznawcze, które miały pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz opracowania programu naprawczego. Wykonaliśmy ponad pięćdziesiąt odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzaliśmy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Zrobione zostały wykopy odkrywkowe: pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Wykonaliśmy również pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD – wyliczają drogowcy. Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie opracowania technicznego remontu nawierzchni.
Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Roboty budowlane nie ruszą jednak z dnia na dzień.
- W przypadku realizacji całego zakresu zamówienia, zakończenie prac projektowych przewidywane jest w I kwartale 2024 r. Wykonawca musi uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne. Przygotuje również dokumentację przetargową oraz będzie brał udział w opracowaniu odpowiedzi na pytania zainteresowanych przeprowadzeniem prac naprawczych. Ogłoszenie przetargu na wykonanie robót planowane jest w 2024 r. z planowanym terminem rozpoczęcia realizacji robót naprawczych na początku 2025 roku – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.