Jeździmy S5 Poznań – Wronczyn ale z dużymi ograniczeniami
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-12-30
Udostępniony odcinek drogi ekspresowej S5 wpina się do autostrady A2 poprzez węzeł Poznań Zachód a kończy na węźle Mosina w miejscowości Wronczyn. Docelowo odciąży on podpoznańskie miejscowości od uciążliwego ruchu, korków i spalin. Zanim jednak mieszkańcy odczują znaczącą poprawę muszą być udostępnione wszystkie węzły drogowe.
Jak na razie w ramach zadania wybudowany został jeden węzeł – Mosina i jest on już dostępny w pełnym zakresie. Dwa pozostałe węzły: Konarzewo i Stęszew zostaną w pełni skomunikowane z drogami lokalnymi po uruchomieniu drugiej jezdni. Aktualnie nie ma możliwości zjazdu z tych węzłów. Dojazd do DK32 odbywa się poprzez obecną drogę krajową nr 5.
Ograniczenia w ruchu na drodze ekspresowej S5 Poznań - Wronczyn. Oddana jest jedna jezdnia. Mapa: GDDKIA
Obecnie na nowej drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę. Na jednej nitce odseparowane zostały pasy ruchu po jednym w każdym kierunku .
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Wronczyn (koszt około 530 mln zł) jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
W Wielkopolsce dotychczas zostało oddane do ruchu 74 z ponad 100 kilometrów S5 na trasie z Poznania do Wrocławia.
W budowie pozostają dwa odcinki od Wronczyna poprzez Kościan do Radomicka długości 35 km. Planowany termin oddania od użytku ostatnich fragmentów S5 to IV kwartał 2019 roku. Dopiero wtedy kierowcy będą mogli skorzystać z całej S5 z Poznania do Wrocławia.
Droga ekspresowa S5 jest priorytetem w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, jak zostanie w całości oddana do użytku, stanie się jedną z najistotniejszych tras szybkiego ruchu w Polsce. S5 docelowo połączy Nowe Marzy (A1), Bydgoszcz, Poznań (A2) i Wrocław (A8) oraz zapewni sprawną komunikację pomiędzy województwami dolnośląskim, wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.