Kierowcy pojadą nową jezdnią drogi S5 pod Bydgoszczą. Raport z budowy S5 w kujawsko-pomorskim
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-15
- W piątek, 15 lutego planowane jest przełożenie ruchu z drogi krajowej nr 5 na wybudowaną jezdnię (2,7 km) drogi ekspresowej S5 – informuje Tomasz Okoński z bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W związku z przełożeniem ruchu na nową drogę S5, po godzinie 12.00, mogą pojawić się utrudnienia na DK5 - obwodnicy Szubina.
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim
Pomimo obowiązującej tzw. przerwy zimowej (od 15 grudnia do 15 marca), wykonawcy wszystkich 7 odcinków budowanej drogi ekspresowej S5, dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym, kontynuują prace na budowie – zapewniają przedstawiciele GDDKIA.
Budowa drogi ekspresowej S5 - luty 2019 r. Zdjęcia: GDDKIA
Nawet gorsza pogoda nie wstrzymała wszystkich prac przy budowie trasy S5. Kontynuowane są roboty, które mogą być realizowane również przy niższych temperaturach związane m.in. z budową kanalizacji deszczowej, wyposażaniem obiektów inżynierskich i rozbiórkami ostatnich obiektów kolidujących z nową trasą ekspresową i drogami dojazdowymi. Przy bardziej sprzyjających temperaturach prowadzone są prace przy budowie obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt) oraz Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Realizowane są prace ziemne: wyrównywanie terenu, wykonywanie nasypów i ich wzmocnienie oraz wymiana gruntów.
Najbardziej zaawansowany odcinek w województwie kujawsko-pomorskim to odcinek S5 Mieleszyn (granica z woj. wielkopolskim) - Żnin. Za prace na tym najdłuższym odcinku odpowiada konsorcjum firm : Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud S.A. – Partner. Prace przekroczyły już 70 procent.
- Zaawansowanie prac osiągnęło 70 procent – mówi wiceprezes firmy Kobylarnia S.A. Michał Niemyt. – To najlepszy wynik notowany na budowie trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim. – Jednak podobnie jak inne firmy odczuwamy wszystkie negatywne zjawiska jakie występują od kilkunastu miesięcy na rynku budowlanym. To między innymi znaczący wzrost cen materiałów budowlanych i paliw, wzrost kosztów pracy i coraz większe trudności w pozyskiwaniu podwykonawców robót branżowych. Te wszystkie ryzyka zostawiono po stronie wykonawców. Dodatkowym problemem jest coraz bardziej negatywne nastawienie banków do branży, co nie uławia realizacji zadań. Wpływa to na rentowność spółki. W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych podmiotów opieramy się wyłącznie na polskim kapitale - podkreśla prezes.
Budowa 129-kilometrowej trasy S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto- Śląsk) i A2 (Warszawa-Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej szacowana wartość to ponad 2,5 mld zł. Ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestor - GDDKIA zdecydował się na podział zadania na 7 odcinków o długości od około 10 do 25 kilometrów.