Kraków: obwodnica północna i nowe inwestycje
- conadrogach.pl
- Newseria
- 2013-04-13
Kraków realizuje i planuje nowe inwestycje drogowe. Rozbudowana ma być m.in. komunikacja miejska oraz sieć drogowa. Planowane jest powstanie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekty te są finansowane częściowo z budżetu miasta, a częściowo ze środków unijnych.
Na lata 2014-2020 miasto przygotowało nowy program inwestycyjny. Ma on obejmować w znacznej mierze rozwój dróg oraz transportu publicznego. Nowy program inwestycyjny ma wyprowadzić ruch tranzytowy, który emituje dużo szkodliwych substancji do powietrza, na wschodnią obwodnicę Krakowa. Dotychczas biegnie on przez znajdujące się blisko centrum Aleje Trzech Wieszczów. Planowana jest także budowa obwodnicy północnej – czwartej w Krakowie (droga krajowa nr 79 i DK 94).
Chodzi też o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa. Wartość tego programu to 9 mld złotych. Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.
Istotnym projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.
– Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem – mówi zastępca prezydenta miasta. – Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodaje rozmówca Newserii.
Chodzi też o zwiększenie dostępu do komunikacji publicznej mieszkańcom północnego Krakowa. Wartość tego programu to 9 mld złotych. Znaczna część z tego przeznaczona jest na rozwój systemów transportowych, a więc rozwój komunikacji tramwajowej na terenach dotychczas nieobjętych transportem publicznym, czyli w całej północnej części Krakowa. Zamiarem jest również ograniczenie transportu indywidualnego poprzez ofertę konkurencyjną transportu publicznego.
Istotnym projektem jest także lepsze połączenie Krakowa z miastami znajdującymi się w pobliżu.
– Miasto wspólnie z Urzędem Marszałkowskim przygotowuje projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, która byłaby najbardziej efektywna w zakresie połączenia miejscowości podkrakowskich z Krakowem – mówi zastępca prezydenta miasta. – Pierwsza linia Wieliczka-Dworzec Lotniczy Balice jest już w realizacji, a kolejne linie powinny być realizowane w latach 2014-2020. Zakładamy, że Kraków zostanie połączony ze Skawiną, Tarnowem, Katowicami oraz z miejscowościami znajdującymi się na północy, przynajmniej do Miechowa. To będzie szkielet Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodaje rozmówca Newserii.