Kujawsko-pomorskie drogi wojewódzkie w budowie. Powstaną nowe obwodnice i prom
Boom budowlany na drogach wojewódzkich w woj. kujawsko-pomorskim nadal trwa. Zdjęcia: ZDW Bydgoszcz

Trwa przebudowa 120 kilometrów dróg wojewódzkich w woj. kujawsko-pomorskim. Towarzyszą im między innymi budowy ścieżek rowerowych i rond na newralgicznych skrzyżowaniach oraz remonty mostów. W przygotowaniu są kolejne inwestycje, w tym nowe obwodnice miejscowości: Lubrańca, Lisewa, Mogilna i Tucholi oraz budowa promu Solec Kujawski – Czarnowo, który pomoże skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80.

Zaawansowane prace budowlane trwają w tej chwili na odcinkach dróg wojewódzkich o długości 120 kilometrów. Największe inwestycje w trakcie realizacji to:

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 251 Żnin – Juncewo (powiat żniński, trwają prace budowlane, koszt 47 mln zł, długość jezdni 15 km, długość ciągu pieszo-rowerowego 12 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 265 Brześć – Kowal (powiat włocławski, trwają prace budowlane, koszt 63 mln zł, długość jezdni 19 km, długość ciągu pieszo-rowerowego 17 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 559 Lipno – Kamień Kotowy (powiat lipnowski, trwają prace budowlane, koszt 59 mln zł, długość jezdni 22 km, długość ciągu pieszo-rowerowego 12 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno - Wąbrzeźno (powiaty wąbrzeski i chełmiński, trwają prace budowlane, koszt 85 mln zł, długość jezdni 29 km, ciąg pieszo-rowerowy na całym odcinku),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 240 Tuchola - Świecie wraz z budową obwodnicy Płazowa (powiaty tucholski i świecki, trwają prace budowlane, koszt 72 mln zł, długość jezdni 16 km, długość ciągu pieszo-rowerowego 13 km),

- Budowa promu wraz z remontem drogi wojewódzkiej nr 249 Solec Kuj.-Czarnowo (inwestycja w systemie „zaprojektuj i wybuduj” – trwa budowa jednostki promowej oraz prace projektowe nad drogami dojazdowymi, 18,7 mln zł, długość 2 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 255 Pakość - Strzelno (powiat inowrocławski, I etap przejście przez Pakość na odcinku o długości 2 km, w tym ponad 1 km ciąg pieszo-rowerowy, 15,9 mln zł, II etap - końcowe prace nad koncepcją kolejnego odcinka o długości 20 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 554 Kowalewo Pom. – Golub-Dobrzyń (powiat golubsko-dobrzyński, trwają prace budowlane, 15,6 mln zł, długość 10 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 558 Kłokock – Wielgie (powiat lipnowski, trwają prace budowlane, 12,1 mln zł, długość 7 km),

- Budowa ronda w Białych Błotach na drodze wojewódzkiej nr 223 (powiat bydgoski, ok.13 mln zł, trwa przetarg na wybór wykonawcy),

- Budowa ronda w Łubiance wraz z przebudową drogi nr 546 (powiat toruński, trwają prace budowlane, 12,7 mln zł, długość 2 km)

 

Dzięki współpracy z samorządami lokalnymi przy wielu trasach powstają ciągi pieszo-rowerowe. To łącznie blisko 90 kilometrów szerokich i bezpiecznych tras dla rowerzystów. Największym przedsięwzięciem jest budowa prawie 30-kilometrowej ścieżki łączącej Stolno pod Chełmnem z Wąbrzeźnem. Łącznie gminy, przez które przebiega droga nr 548 dofinansują zadanie kwotą 4,3 mln zł. Dzięki prowadzonym inwestycjom łączna liczba dróg rowerowych przy trasach wojewódzkich wzrośnie wkrótce do 180 kilometrów.

Przebudowywane są również niebezpieczne skrzyżowania. Część z nich zamienia się w ronda. Takie inwestycje w 2018 roku zakończyły się w Więcborku i Zbójnie. Aż 7 skrzyżowań tego typu zaplanowano na modernizowanej trasie nr 548 ze Stolna do Wąbrzeźna. Turbinowe rondo gwarantujące dużą płynność ruchu powstanie natomiast pod Bydgoszczą na trasie nr 223. Trwa przetarg zmierzający do wyboru wykonawcy tego zadania.

W regionie powstają również kolejne obwodnice. Od sierpnia 2018 r. kierowcy korzystają z obejścia Płazowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240. Marszałkowskie wsparcie z RPO pozwoli też zmodernizować część dróg powiatowych otaczających od północy Rypin, które również mają pełnić funkcję obwodnicy. Dzięki porozumieniom zawartym z samorządami lokalnymi ruszy budowa obwodnic Lubrańca i Lisewa. Przygotowywane są również dokumentacje niezbędne m.in. do budowy obejść Tucholi i Mogilna (II etap). W ramach modernizacji dróg przebudowywane są też ważne mosty m.in. w Żninie na trasie nr 251 oraz pod Tucholą w Rudzkim Młynie na drodze nr 240.

W grudniu ubiegłego roku oddano do użytku przebudowane odcinki dróg wojewódzkich nr 240 (Rudzki Młyn – Bysław oraz na terenie Tucholi), wyremontowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 268 (Brześć Kujawski-Kąty) oraz most w Rypinie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 534. Realizacja części zadań wymaga więcej czasu niż początkowo zakładano. Wpływają na to miedzy innymi odkrycia archeologiczne, prace dodatkowe, koordynowanie prac z innymi podmiotami zarządzającymi podziemnymi sieciami i wprowadzanie nawet na etapie prac zmian postulowanych przez mieszkańców (np. związanych z poprawą odwodnienia).

 

 

Najważniejsze inwestycje w przygotowaniu:

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 269 Kowal-Izbica Kujawska (powiat włocławski, długość 42 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 534 Rypin-Cetki (powiat rypiński, długość 5 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin-granica województwa (powiat rypiński, długość 14 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski-Izbica Kujawska (powiat włocławski, długość 26 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza-Mogilno (powiaty bydgoski, żniński i mogileński, długość 53 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 241 Tuchola-Sępólno Krajeńskie (powiaty tucholski i sępoleński, długość 26 km),

- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 266 Ciechocinek - Piotrków Kujawski (powiaty aleksandrowski i radziejowski, długość 57 km),

- Budowa obwodnicy Lubrańca w ciągu DW nr 270 (powiat włocławski, długość 5 km),

- Budowa obwodnicy Lisewa w ciągu drogi nr 548 (powiat chełmiński, długość 3 km),

- Budowa obwodnicy Mogilna, II etap (powiat mogileński, długość 1,3 km),

- Budowa obwodnicy Tucholi (powiat tucholski, długość 10 km).

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Krzysztof
2019-03-15 16:12
Droga wojewódzka nr 544 Brodnica w kierunku Ostrołęka, odcinek do granicy województwa, klika lat temu utonął pod wsią Cielęta samochód ciężarowy (droga się rozstąpiła). Cały odcinek w stylu opisanym przez Janusza.
Janusz
2019-03-08 16:34
A drogi Więcbork => Sypniewo => Gr. woj BRAK! A na odcinku od Więcborka do Sypniewa nie da się jechać szybciej niż 60-80 km/h! Muldy skutecznie niszczą resory!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: