Lada dzień otwarcie nowych odcinków drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku
- Anna Kluba
- conadrogach.pl, GDDKIA
- 2018-06-15
Budowa trasy ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku realizowana jest miedzy innymi na 117 km trasie Kaźmierzów – Polkowice - Lubin - Legnica (połączenie z autostradą A4).
Pierwszy z odcinków (zadanie III) znajduje się pomiędzy węzłami Kaźmierzów i Lubin Północ, a jego długość wynosi około 14,4 km. Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Salini – Pribex, a w ramach zadania powstają m.in. trzy węzły drogowe: Kaźmierzów, Polkowice oraz Lubin Północ. Do czerwca 2019 r. oddane do użytkowania zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP II Biedrzychowa i MOP III Lubin, gdzie zgodnie z podpisaną umową dzierżawcy mają wybudować MOP-y z całą infrastrukturą, w tym stacje paliw z częścią restauracyjną.
Następny z realizowanych odcinków (zadanie IV) o długości około 11,3 km, gdzie wykonawcą jest firma Mota – Engil, zaczyna się tuż za węzłem Lubin Północ i linią kolejową. Trasa S3 prowadzi tutaj łukiem omijając od zachodu Lubin. Przy skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 335 powstał węzeł drogowy Lubin Zachód. Na wysokości miejscowości Chróstnik S3 krzyżuje się z DK3, gdzie powstał węzeł Lubin Południe. W ramach zdania powstają m.in.: dwa węzły drogowe Lubin Zachód i Lubin Południe, wykonano dziewięć obiektów inżynierskich w technologii żelbetowej oraz budowę 12 km dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego i łącznic na węzłach.
Odcinek pomiędzy Chróstnikiem, a węzłem Legnica Południe (zadanie V) liczy ponad 22 km. Wykonawcą jest firma Budimex. Południowy fragment tego zadania stanowi obwodnicę Legnicy. W ciągu trasy powstają m.in. trzy węzły drogowe: Legnica Północ, Legnica Zachód (połączenie S3 z DK94) oraz Legnica Południe. Ostatni z wymienionych węzłów jest węzłem autostradowym i 7 maja br., poprzez tymczasową organizację ruchu, połączył S3 z A4.
Droga ekspresowa S3 - budowa trasy Legnica - Lubin. Zdjęcia: GDDKIA
W pierwszej kolejności planowane jest udostępnienie odcinka V od w. Legnica Południe, do w. Lubin Południe, a następnie odcinka IV od w. Lubin Południe do w. Lubin Północ. Przed dopuszczeniem do ruchu konieczne jest dokonanie odbiorów, odpowiednie przygotowanie organizacji ruchu oraz sprawdzenie bezpieczeństwa. W zależności od realizacji zaleceń przez wykonawcę dotyczących elementów BRD i innych koniecznych do wykonania prac odbiorowych oraz uzyskiwania pozwoleń na użytkowanie, przewidywany jest termin udostępnienia trasy na przełomie czerwca i lipca br.
Kolejnym etapem będzie uzyskanie pozwoleń na użytkowanie dla zadania III od w. Kaźmierzów, do w. Lubin Północ.
- GDDKiA bierze pod uwagę trwające prace przy przebudowie drogi powiatowej Lubin – Krzeczyn w okolicy węzła Lubin Zachód, prace poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego w Lubinie u zbiegu DK3 i DK36 oraz inwestycje związane z przebudową ulic w mieście Lubin. Wszelkie utrudnienia spowodowane remontami i przebudowami przyczyniają się do kumulowania ruchu na obecnej drodze krajowej nr 3. Zatem terminy oddawanych do użytkowania odcinków będą przekazywane niezwłocznie – zapewniają drogowcy.
Na Dolnym Ślasku w budowie pozostają jeszcze odcinki drogi ekspresowej S3 od Legnicy przez Jawor do Bolkowa. Z kolei ostatni fragment trasy z Bolkowa przez Kamienną Górę do Lubawki czeka na rozstrzygniecie przetargu. Będzie on realizowany w formule projektuj i buduj.
Budowa drogi ekspresowej S3 w woj. dolnosląskim. Mapa: conadrogach.pl
Docelowo w Polsce droga ekspresowa S3 będzie miała długość ponad 520 km i połączy północną część kraju, od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście, wzdłuż zachodniej granicy, z przejściem granicznym w Lubawce na południu. Główne cele budowanej drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku inwestycji to przede wszystkim poprawienie warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu, ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego, skomunikowanie przygranicznych terenów południowej Polski z centralną częścią kraju.
Trasa ekspresowa S3 jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją.