Łódź pierwszym miastem z ekspresowo-autostradową obwodnicą. Ostatni odcinek S14 w realizacji
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-08-26
Drugi odcinek drogi ekspresowej S14 - Zachodniej Obwodnicy Łodzi - to ostatni, brakujący fragment tzw. ringu dróg szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej. Drogowcy realizację odcinka węzeł Łódź Teofilów - Słowik oddali w ręce chińskiej firmie Stecol Corporation, która za prace chce ponad 724 mln zł (była to najtańsza ze złożonych ofert w ponowionym przetargu). Wielu ekspertów ma obawy czy tym razem Chińczycy poradzą sobie z budową dróg w Polsce. Przypominają historię budowy autostrady A2 przez chińską firmę COVEC, czy inwestycji realizowanych przez włoskie firmy jak np. Salini i Impresa Pizzarotti. Finalnie okazało się, że firmy te, przy dużej konkurencji na rynku, składały oferty poniżej realnych kosztów budowy drogi. W efekcie nie poradziły sobie z kontraktami i miały olbrzymie zaległości względem podwykonawców.
Co do wykonania ma chiński Stecol Corporation? Prace związane z budową odcinka drogi S14 Łódź Teofilów - Słowik obejmują: wybudowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni bitumicznej. Obie jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a także pas awaryjny. W ciągu S14-ki powstaną węzły drogowe, przebudowane zostaną wszystkie drogi kolidujące z nową drogą ekspresową, pojawią się także dodatkowe drogi technologiczne, oświetlenie kilkanaście dużych i kilkadziesiąt mniejszych obiektów inżynierskich w postaci: wiaduktów, mostów, przepustów, chodników, ścieżek rowerowych, systemu odwodnienia itp. Droga zostanie także wyposażona w liczne urządzenia ochrony środowiska takie jak: ekrany dźwiękochłonne, przejścia dla zwierząt, urządzenia oczyszczające wodę opadową i liczna roślinność posadzona wokół trasy. Na realizację II odcinka trasy S14 w trybie projektuj i buduj Chińczycy mają 35 miesięcy (w tym 10 miesięcy na projektowanie, gdzie wlicza się okresy zimowe, a pozostały czas to realizacja, ale w tym przypadku nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).
Mapa drogi ekspresowej S14 - Zachodnia Obwodnica Łodzi. Mapa: GDDKIA
Po zakończeniu inwestycji, droga ekspresowa S14 będzie liczyła ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i w całości będzie przebiegała przez teren województwa łódzkiego.
Zachodnia obwodnica aglomeracji łódzkiej ma wyprowadzić tranzyt z Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego oraz poprawić warunki ruchu w zachodniej części Łodzi, ułatwiając kierowcom jadącym od strony Konina, Poddębic czy Warty dojazd do autostrad A1 i A2, a także drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta.
Jak powstawała droga ekspresowa S14
- Początkiem drogi ekspresowej S14 był odcinek o długości 15,2 km od węzła Dobroń (skrzyżowanie S14 z drogą wojewódzką 482 - dawną drogą krajową nr 14) do ul. Pabianickiej w Łodzi. Oddany do ruchu w 2011 roku. Obecnie drogę ekspresową S14 stanowi odcinek o długości 9,6 km, pozostała część, to droga krajowa 14 bis zarządzana przez miasto.
- Kolejny 3-kilometrowy fragment trasyS14 powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S8 Łódź - Wrocław i był siódmym odcinkiem realizacyjnym. Połączył węzeł Dobroń z węzłem Róża. Samochody ruszyły tą drogą 11 kwietnia 2014 roku.
- 7 maja 2012 roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej S14 nazwanej „Zachodnią Obwodnicą Łodzi i Zgierza”.
- 5 października 2018 roku podpisano umowę na projekt i budowę dla odcinka I, wykonawcą zostało konsorcjum: Budimex - Strabag.
- 8 października 2015 roku Wojewoda Łódzki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla I odcinka S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi.
- 8 listopada 2015 roku wydana została decyzja ZRID na II odcinek.
- 22 sierpnia 2018 r. zawarto umowę z firmą Stecol Corporation na realizację projektuj i buduj dla II odcinka obwodnicy.