Lubelskie: W połowie tego roku planowany start budowy obwodnicy Dzwoli i DK74
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-03-01
Przetarg na realizację obwodnicy i rozbudowę drogi krajowej uruchomiono pod koniec września ubiegłego roku. Wpłynęło pięć ofert, z czego dwie zmieściły się w w budżecie GDDKIA wynoszącym ok. 196 mln zł. Najkorzystniejszą, o wartości ok. 190 mln zł, złożyło konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Antex II oraz PBI Infrastruktura (partnerzy) i jeśli nie będzie odwołań, to z tym wykonawcą w połowie roku drogowcy podpiszą umowę.
- Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę obwodnicy Dzwoli wraz z przebudową drogi krajowej nr 74 między Janowem Lubelskim a Frampolem złożyło konsorcjum firm Mosty Łódź, Antex II oraz PBI Infrastruktura. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, planujemy podpisać umowę z wykonawcą w połowie roku – poinformował lubelski oddział GDDKIA.
Inwestycja realizowana jest w systemie tradycyjnym. We wrześniu ubiegłego roku uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co oznacza, że po podpisaniu umowy wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Obejmuje ona budowę obwodnicy Dzwoli (ok. 2,7 km) po nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km), od Zofianki Dolnej do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola.
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Dzwoli (ok. 2,7 km) po nowym śladzie, która ominie miejscowość od północnej strony. Rozbudowany zostanie także odcinek obecnej DK74 (o długości ok. 9,3 km), od Zofianki Dolnej do połączenia z funkcjonującą już obwodnicą Frampola. Zadanie zakłada budowę jednojezdniowej, dwupasowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o szerokości jezdni 7 m. Konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona i dostosowana do obciążeń 11,5 tony na oś. Powstaną też drogi do obsługi ruchu lokalnego, ekrany akustyczne, chodniki oraz zatoki autobusowe. Planowana jest budowa sześciu skrzyżowań skanalizowanych, dwóch rond oraz obiektu mostowego, zintegrowanego z przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów.
Inwestycja realizowana jest w systemie tradycyjnym, co oznacza, ze wykonawca od razu będzie mógł przystąpić do budowy. We wrześniu 2022 roku została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Plan zakłada zakończenie budowy w 2024 r., ale dokładny termin będzie wskazany w podpisanej umowie z wykonawcą.
Parametry techniczne obwodnicy Dzwoli w ciągu DK74:
- klasa drogi: GP
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,50 m
- szerokość opaski bezpieczeństwa: 1,00 m
- szerokość poboczy: 1,50 m
- obciążenie: 11,5 ton/oś.
Nowe obwodnice w ciągu DK74 w woj. lubelskim
Mapa: GDDKIA
W woj. lubelskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic powstanie siedem obwodnic. Trwa też przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gorajca w ciągu DK74 (GDDKIA już wyłoniła Ponadto trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Janowa Lubelskiego (złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej), Szczebrzeszyna, Zamościa (wszystkie w ciągu DK74) oraz Łęcznej (DK82) i Łukowa (DK63/76).