Mamy już ok. 420 km drogi ekspresowej S3. W weekend oddano S3 do Lubawki
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-02
Najważniejsze informacje o S3:
Droga ekspresowa S3 dłuższa – odcinek S3 oddany w 2023 r.
Jak jeździmy po otwarciu S3 do Lubawki?
Jaka jest S3 Kamienna Góra – Lubawka?
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka
Cała droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka w 2024 r.
Droga ekspresowa S3 dłuższa – odcinek S3 oddany w 2023 r.
Droga ekspresowa S3 wydłużyła się na południe o 15 kilometrów. Nowoczesną, dwujezdniową trasą przejedziemy pomiędzy węzłami Kamienna Góra Północ i Lubawka. Dalej do granicy nie dojedziemy, bo brakuje kontynuacji drogi po czeskiej stronie.
- Pozwolenie na użytkowanie otrzymaliśmy dla całego 15-kilometrowego odcinka od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Natomiast do ruchu został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r. – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
O stanie budowy drogi D11 – kontynuacji trasy S3 po czeskiej stronie pisaliśmy wcześniej:
Nikną szanse na start budowy czeskiej drogi D11 i jej połączenie z S3
Jak jeździmy po otwarciu S3 do Lubawki?
Oddany odcinek jak na razie nie uciągli też przebiegu drogi ekspresowej w woj. dolnoślaskim, bowiem dopiero w przyszłym roku udostępniony do ruchu zostanie S3 Bolków - Kamienna Góra. Do tego czasu wjazd od północy na fragmnet S3 Kamienna Góra - Lubawka będzie możliwy z DK5 na węźle Kamienna Góra Północ. Na kolejnym węźle tj. Kamienna Góra Południe dostępne będą wszystkie relacje dla kierujących. Na ostatnim węźle Lubawka, z uwagi na brak kontynuacji drogi szybkiego ruchu po stronie czeskiej, pojazdy zostaną przekierowane na drogę wojewódzką nr 369 (DW369).
Dla pojazdów poruszających od granicy obecną DK5 wjazd na drogę S3 będzie możliwy na węźle Lubawka poprzez DW369 lub też na kolejnym węźle Kamienna Góra Południe poprzez DW367. Na węźle Kamienna Góra Północ pojazdy zostaną przekierowane na istniejący odcinek DK5 w kierunku Bolkowa.
Dla pojazdów ciężarowych obowiązują istniejące ograniczenia tonażowe na granicy w miejscowości Lubawka (obecna DK5) do 9 ton dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) oraz na DW369 do 12 ton dmc. Pojazdy ciężarowe powyżej 12 t dmc, kierujące się do Lubawki, powinny zjechać z węzła Kamienna Góra Południe na obecną DK5. Z uwagi na powyższe ograniczenia samochody ciężarowe o masie powyżej 9 t dmc kierowane są poprzez DK3 do przejścia granicznego w Jakuszycach.
Jaka jest S3 Kamienna Góra – Lubawka?
Prace przy budowie odcinka pomiędzy Kamienną Górą a granicą państwa trwały 37 miesięcy. Odcinek udostępniono do ruchu 29 września 2023 r. Obszar budowy obejmował powierzchnię około 200 ha, a łączna powierzchnia przykryta asfaltową nawierzchnią wynosi ponad 450 tys. m2. Budowa wymagała wykonania prawie 2 mln m3 wykopów i nasypów. Wykonawcą odcinka o długości ok. 15,3 km jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i ONDE (partner).
S3 to droga dwujezdniowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe:
- Kamienna Góra Północ,
- Kamienna Góra Południe
- Lubawka.
Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano 21 mostów i wiaduktów o łącznej długości ok. 4,5 km, co stanowi prawie 30 proc. długości odcinka. Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych.
W zakresie ochrony środowiska wykonano 13 przejść dla zwierząt małych i średnich, równocześnie 11 największych wiaduktów pełni funkcję dolnych przejść dla zwierząt dużych. Wybudowano około 9,3 km ekranów akustycznych oraz ponad 10 km ogrodzeń dla płazów.
Wartość całego zadania to ponad 1,1 mld zł, łącznie m.in. z kosztami opracowań projektowych, nadzoru i badań archeologicznych, wykupem gruntów i samą realizacją robót.
Budowa S3 od Kamiennej Góry do Lubawki (granica państwa) została dofinasowana środkami Unii Europejskiej w ramach umowy obejmującej realizację czterech odcinków od Legnicy do Lubawki. Wartość całkowita projektu wynosi 3 694 508 698,99 zł, z czego dofinansowanie unijne to 817 858 431,98 zł.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka - przebieg
Mapa: GDDKIA
Cała droga ekspresowa S3 Świnoujście – Lubawka w 2024 r.
W realizacji pozostaje jeszcze łącznie 50 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem w woj. zachodniopomorskim oraz pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku. Udostępnienie tych odcinków do ruchu planowane jest w 2024 roku. Wtedy też zakończy się realizacji całej trasy S3 na osi północ-południe na zachodzie Polski. Droga ekspresowa S3 będzie miała 470 km długości.
Nowoczesny szlak komunikacyjny połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Trasa S3 ułatwi międzynarodowy transport drogowy, skomunikowanie terenów przygranicznych poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy ekspresowe połączenie z Pragą.
Aktualny stan realizacji drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Lubawka
Mapa: GDDKIA