1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Metamorfoza gierkówki w A1. Nowe kilometry A1 i węzeł Radomsko oddane do ruchu. Nie będzie całej jezdni A1 w tym roku

Metamorfoza gierkówki w A1. Nowe kilometry A1 i węzeł Radomsko oddane do ruchu. Nie będzie całej jezdni A1 w tym roku

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-12-15
Metamorfoza gierkówki w A1. Nowe kilometry A1 i węzeł Radomsko oddane do ruchu. Nie będzie całej jezdni A1 w tym roku
DK1 Tuszyn - Częstochowa przechodzi do przeszłości, w 2022 zastąpi ją betonowa autostrada A1. Zdjęcia: GDDKIA
Stara droga krajowa nr 1 zwana gierkówką przechodzi do historii. Zastąpią ją nowe betonowe odcinki autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa. Kierowcy mają już do dyspozycji około 50 kilometrów nowej jezdni. Otwarto również pierwszy węzeł na nowej trasie – węzeł Radomsko. Niestety do końca tego roku nie uda się przełożyć ruchu na nową jezdnię A1-ki pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Budowa całej A1 Tuszyn - Częstochowa zakończy się w 2022 roku i wtedy też samochodem osobowym z Gdańska do granicy z Czechami przejedziemy w autostradowym tempie w niespełna cztery i pół godziny.

Przybywa nowych kilometrów autostrady A1 Tuszyn - Czestochowa. Pierwszy węzeł otwarty

Przypomnijmy, pierwsze betonowe odcinki nowej jezdni autostrady A1 udostępniono kierowcom pod koniec sierpnia br. Najpierw pięć kilometrów od węzła Radomsko do mostu na Warcie, potem ponad 10 km od Tuszyna do Piotrowa Trybunalskiego. We wrześniu kolejne, krótsze fragmenty, a pod koniec października nowa betonowa jezdnia, z bitumicznymi odcinkami na obiektach inżynierskich, połączyła województwa łódzkie i śląskie. W listopadzie przybyły kolejne dwa krótsze odcinki, w tym cztery kilometry od Kruszyny do Grabowej w okolicy węzła Mykanów.

W miniony weekend do obecnie użytkowanych ok. 41 km nowej jezdni, dołączyło kolejne sześć kilometrów nowej jezdni autostrady A1, od Grabowej (okolice węzła Mykanów) do początku obwodnicy Częstochowy. Fragment udostępniono od razu z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (2+2).

W poniedziałek, 14 grudnia, ruszyło udostępnianie dodatkowych około sześciu kilometrów w okolicy Radomska wraz z kompletnym węzłem Radomsko.

Wprowadzane zmiany w ruchu obejmują odcinek A1 Kamieńsk - Radomsko i dotyczą dwóch miejsc: około sześciokilometrowego odcinka wschodniej jezdni od Kamieńska w kierunku Katowic oraz węzła Radomsko, gdzie kierowcy będą mieć do dyspozycji obie jezdnie i wszystkie łącznice węzła. Będzie to pierwszy węzeł na przebudowywanym odcinku A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, z którego skorzystają kierowcy, zyskując łatwiejszy dojazd do DK42. Wraz z przełożeniem ruchu na niemal całym ponad 16-kilometrowym odcinku przyszłej A1 od Kamieńska do Radomska, kierowcy zyskają możliwość jazdy dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. Do ruchu oddany zostanie również wiadukt w ciągu obecnej DK42 nad budową A1, co umożliwi zlikwidowanie tymczasowego ronda oraz połączenie wschodniej jezdni przyszłej autostrady na granicy z odcinkiem Radomsko - granica województw łódzkiego i śląskiego. Wykonawca deklaruje wykonanie tych prac w ciągu najbliższych dni tak, by do 24 grudnia zlikwidować ostatnią czasową przewiązkę.

Autostrada A1 Tuszyn - Czestochowa - jakie zmiany w ruchu, gdzie nowe odcinki

Autostrada A1 Tuszyn - Czestochowa - zmiany w ruchu, nowe odcinki betonowej jezdni A1. Zdjecia: GDDKIA

Dzięki nowym otwarciom możliwe będzie wprowadzenie układu 2+2 na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego. Tym samym kierowcy 24 grudnia będą mieli do dyspozycji w jednym ciągu ponad 40 km nowej jezdni przyszłej A1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, na której będą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Taka sama organizacja ruchu obowiązuje od końca listopada już na ok. 12 z blisko 16 km odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Wykonawca tego odcinka zapowiada wprowadzenie dwóch bardzo istotnych zmian w organizacji ruchu. W styczniu przyszłego roku, na węźle Piotrków Trybunalski Zachód, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wiaduktu w ciągu łącznicy zjazdowej z S8 na A1, zlikwidowane zostanie małe rondo, co poprawi płynność ruchu. Natomiast w marcu zniknie megarondo na węźle Piotrków Trybunalski Południe, najpoważniejszy spowalniacz ruchu na budowie A1. Wtedy kierowcy będą mieć do dyspozycji co najmniej ponad 56 km nowej jezdni, z blisko 81 km docelowej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.

Gdzie kierowcy mogą już jeździć po nowej jezdni autostrady A1:

Mapa oddawanych odcinków z nową jezdnią autostrady A1 Tuszyn - Czestochowa

Mapa oddawanych odcinków z nową jezdnią autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa. Mapa: GDDKIA

Nowa jezdnia na A1 Piotrków - Kamieńsk w przyszłym roku

Niestety warunki pogodowe uniemożliwiły przełożenie ruchu na ponad 24-kilometrowym odcinku nowej jezdni A1-ki pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. To odcinek, na którym prace ruszyły najpóźniej, bo umowę na jego realizację zawarto w kwietniu 2019 roku.

Wykonawca ułożył już ponad siedem kilometrów betonowej jezdni i przygotował kolejne ok. dziewięć kilometrów betonowej podbudowy. Do dokończenia pozostałego fragmentu oraz ułożenia nawierzchni bitumicznej na obiektach inżynierskich w ciągu trasy głównej zabrakło niewiele. Niezbędne są dobre warunki pogodowe z temperaturami powyżej 5 stopni Celsjusza (przez całą dobę). Jeśli pogoda na to powoli, to zgodnie z technologią takie prace będą prowadzone w okresie zimowym. Na przełomie roku wykonawca planuje udostępnić do ruchu pierwsze cztery kilometry nowej jezdni od Piotrkowa Trybunalskiego w kierunku Katowic (jeszcze tylko z ruchem na dwóch pasach w przeciwnych kierunkach) i w przyszłym roku kolejne fragmenty odcinka po ukończeniu wszystkich prac wykończeniowych. Tak jak na pozostałych czterech odcinkach kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

DK1 przechodzi do przeszłości, w 2022 roku zastąpi ją betonowa autostrada

Cała inwestycja polega na budowie autostrady A1 na odcinku od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna o długości ponad 80 km. Trasa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa). W jej ciągu powstanie pięć węzłów drogowych: Mykanów, Radomsko, Kamieńsk, Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód, trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (Słostowice, Stobiecko Szlacheckie Zachód, Stobiecko Szlacheckie Wschód) oraz Obwod Utrzymania Autostrady.

A1 Tuszyn - Częstochowa w podziale na 5 odcinków (4 w woj. łodzkim, 1 w woj. śląskim):

  • Odcinek A - węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 kk. 30 lipca 2018 r. podpisano umowę z konsorcjum Budimex i Strabag (wartość 478,9 mln zł);

  • Odcinek B - w. Piotrków Trybunalski Południe - Kamieńsk, ok. 24,2 km. Jego realizacją zajmuje się firma Mirbud, a wartość kontraktu to 857 mln zł;

  • Odcinek C - Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km. Umowa z konsorcjum firm w składzie: Strabag (lider) i Budimex zawarta 14 września 2018 r.;

  • Odcinek D - Radomsko - gr. woj., ok. 7 km. 30 sierpnia 2018 r. podpisano umowę z przedsiębiorstwem INTERCOR (wartość 338,3 mln zł);

  • Odcinek E - gr. woj. łódzkiego - w. Częstochowa Północ (Rząsawa) ok. 16,9 km. 23 lipca 2018 r. podpisano umowę na realizację z firmą POLAQUA (wartość 596,5 mln zł).

Budowa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa zakończy się w 2022 roku

Budowa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa zakończy się w 2022 r. Pierwsze otwarcia już w 2021 r. Zdjecia: GDDKIA

Nowa autostrada A1 w woj. łódzkim będzie miała nawierzchnię betonową. Odcinek A, czyli istniejąca obecnie tzw. „stara autostrada” od węzła „Tuszyn” do węzła „Piotrków Trybunalski Zachód”, będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dalej między węzłem „Piotrków Trybunalski Zachód” i „Piotrków Trybunalski Południe” droga będzie miała po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, czyli tak jak obecnie.

Duże zmiany będą na obecnym przebiegu DK1 czyli przyszłych odcinkach: B, C i D. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku , pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne; w Kamieńsku A1/DW484 i w Radomsku A1/DK 42. Na przekrój nowej autostrady będą się składały 2 jezdnie, każda po 2 lub 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m (każdy), pasa awaryjnego o szerokości 3,00 m i pasa dzielącego o szerokości 5,00 m. Nowym rozwiązaniem będzie także zwiększenie funkcjonalności węzła: „Piotrków Trybunalski Zachód” (A1/S8). Pojawią się na nim dodatkowe relacje skrętne.

Na terenie woj. śląskiego do zrealizowania pozostanie odcinek prawie 17-kilometrowy odcinek A1 od granicy z woj. łódzkim – do węzła Częstochowa Północ. Odcinek dwujezdniowej autostrady A1 powstanie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 1. Autostrada o nawierzchni z betonu cementowego będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku i pasy awaryjne. Zbudowany zostanie węzeł Mykanów (dawniej Kościelec), 16 obiektów inżynierskich (most, cztery wiadukty w ciągu autostrady, cztery wiadukty nad autostradą, trzy duże przejścia dla zwierząt i cztery przejazdy gospodarcze), urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowane lub zbudowane od nowa zostaną również sąsiadujące drogi, infrastruktura pieszo-rowerowa. 

Przebudowa ostatniego odcinka autostrady A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, zakończy się w 2022 roku i wtedy też samochodem osobowym z Gdańska do granicy z Czechami przejedziemy w autostradowym tempie w niespełna cztery i pół godziny z przerwą na odpoczynek na MOP.

Fragment A1 z Tuszyna do Częstochowy to ostatni brakujący fragment autostrady A1 łączącej północ i południe Polski. Kilka lat temu oddano odcinek A1 będący wschodnią obwodnicą Łodzi (A1 Stryków- Tuszyn), z kolei na Śląsku zakończyła się budowa 37 km odcinka z Pyrzowic do Czestochowy. Kierowcy korzystają już z autostradowej obwodnicy Częstochowy. Jej budowa, po wypowiedzeniu umowy wykonawcy - włoskiej firmie Salini, ruszyła ponownie w lipcu 2019 r. Obwodnica ma być ostatecznie gotowa w 2020 r. Wszystkie realizowane odcinki A1 (obwodnica Czestochowy i fragmnet Częstochowa - Tuszyn) pozwolą na pełne skomunikowanie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także z naszymi południowymi sąsiadami: Czechami i Słowacją.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Jak dojadę - Piotrków Trybunalski Jak dojadę - Radomsko