Na wiosnę 2021 r. Strabag domknie budowę obwodnicy Marek na S8
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-18
Realizacja obwodnicy Marek zaczęła się jeszcze w listopadzie 2014 roku, kiedy to GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum, którego liderem była firma Salini Polska. Po problemach z budową trasy i płatnościami dla podwykonawców i dostawców materiałów i usług GDDKiA odstąpiła od umowy w maju 2018 r. Następnie po inwentaryzacji terenu i przygotowaniu dokumentacji, we wrześniu ruszył przetarg na wyłonienie nowego wykonawcy, który dokończy niezrealizowane prace.
- We wrześniu 2018 r. ogłoszony został przetarg na dokończenie budowy łącznicy zjazdowej z obwodnicy Marek na DK8 w kierunku Białegostoku. Wpłynęła jedna oferta, która dwukrotnie przekroczyła kosztorys inwestorski. Postępowanie zostało unieważnione. W październiku ponownie ogłosiliśmy przetarg. Tym razem wpłynęły dwie oferty, z których ta z niższą ceną o ok. 70% przekraczała kosztorys inwestorski. W związku z tym w listopadzie 2018 r. postępowanie zostało unieważnione. GDDKiA dokonała weryfikacji kosztorysu na dokończenie wszystkich prac na odcinku S8 Marki - Kobyłka, biorąc pod uwagę m.in wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Z uwagi na to, że kwota była wyższa od poprzedniej wyceny, wystąpiono o przyznanie dodatkowych środków finansowych. Pozyskanie ich umożliwiło ogłoszenie przetargu na dokończenie wszystkich prac – tłumaczą przedstawiciele GDDKIA.
Mapa obwodnicy Marek w ciągu drogi ekspresowej S8. Mapa: GDDKIA
Ostatecznie, dzisiaj (18 listopada) podpisane zostały dwie umowy: na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka (z węzłem) oraz na pełnienie nadzoru inwestorskiego na realizowanymi robotami.
Wykonawcą inwestycji jest Strabag Sp. z o.o.. Wartość umowy wynosi ok. 166 mln zł., a czas realizacji to 10 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest wiosną 2021 r.
Zadaniem wykonawcy jest dokończenie prac, takich jak: węzeł Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła), najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.
Nadzór inwestorski nad realizacją przedsięwzięcia prowadzić będzie Prokom Construction Sp. z o.o. Umowa o wartości ok. 2,7 mln zł zakończy się w maju 2022r.