Nowe drogi w Polsce. W grudniu GDDKIA udostępni 130 km nowych tras?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-26
Otwarcie tych dróg szybkiego ruchu planowane jest jeszcze przed końcem 2019 roku:
- A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia (odc. F) ok. 21,2 km
- S5 Żnin Północ (dotychczasowa nazwa Jaroszewo) - Mieleszyn (Mielno) ok. 25,1 km
- S5 część obwodnicy Bydgoszczy tj. Maksymilianowo - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) ok. 8,5 km
- S5 Poznań - Wronczyn ok. 15,9 km
- S5 Wronczyn - Kościan Południe ok. 18,9 km
- S5 Kościan Południe - Lipno (Radomicko) ok. 15,7 km
- S7 granica województw mazowieckiego i świętokrzyskiego - Skarżysko-Kamienna ok. 7,6 km
- S7 Lubień - Naprawa ok. 7,6 km
- S17 obwodnica Kołbieli - obwodnica Garwolina ok. 13 km
Autostrada A1 – 21 km obwodnica Częstochowy
Obecnie kierowcy w Polsce mają do dyspozycji 1675 km autostrad. Prowadzone inwestycje zmierzają do domknięcia przebiegu autostrady A1 od granicy z Czechami do Pomorza. W budowie jest brakujący fragment pomiędzy Częstochową a Tuszynem. Od tego roku korzystamy z nowej autostrady pomiędzy Pyrzowicami a Częstochową. Wykonawcy kończą prace na strategicznym, ponad 20 km odcinku autostrady A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia i według zapowiedzi w grudniu kierowcy ominą nim Częstochowę. Drogowcy uważają, że nieprzewidziane poprawki po poprzednim wykonawcy i dodatkowe prace nie powinny znacząco wpłynąć na termin udostępnienia ciągu głównego A1 - obwodnicy Częstochowy. W ich opinii problemem nie są też terminy dodatkowych prac na które ostatnio podpisano umowy.
GDDKIA: przed końcem roku kierowcy ominą Częstochowę autostradą A1
Ostatnie prace na autostradzie A1, obwodnicy Częstochowy. Zdjęcia: GDDKIA
- Chcemy jak najszybciej udostępnić ciąg główny tej trasy do ruchu (ponad 21 km), co pozwoli połączyć się z oddanym wcześniej fragmentem A1 w kierunku Pyrzowic i zabrać z obecnej DK1 tranzyt. Tym bardziej, że na całym odcinku od Tuszyna do Częstochowy trwają prace przy przebudowie gierkówki do parametrów autostrady. Mobilizacja wykonawcy robót zabezpieczających oraz deklaracje wykonawców, z którymi ostatnio podpisaliśmy umowy na wykonanie ogrodzenia, oznakowania poziomego i pionowego oraz barier energochłonnych, wskazują, że przed końcem roku kierowcy ominą Częstochowę nowym odcinkiem A1- informują przedstawiciele GDDKIA.
Prawie 85 km drogi ekspresowej S5
Do końca 2019 r. kierowcy mają pojechać ekspresowo z Wrocławia do Poznania, Złożą się na to odcinki pomiędzy Lesznem a Poznaniem tj. S5 Radomicko - Kościan (15,7 km) Kościan - Wronczyn (18,9 km) oraz Poznań - Wronczyn (15,9 km).
- Wszystkie dotychczas zawarte umowy na dokończenie drogi S5 (dot. odc. Poznań – Wronczyn) mają na celu sprawne udostępnienie jej kierowcom. Jeżeli warunki atmosferyczne nie wpłyną na realizowane prace to w IV kwartale br. kierowcy będą mogli korzystać z pełnowymiarowej drogi ekspresowej S5 wraz z trzema węzłami obsługującymi wszystkie relacje – obiecuje GDDKIA.
Na tym jednak nie koniec, bo kierowcy ekspresówką pojadą za Poznań aż do Żnina w woj. kujawsko-pomorskim. Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim obejmuje 7 siedem odcinków o łącznej długości około 130 km.
Trasa S5: co do oddania, w budowie, a gdzie prace stoją
Obecnie na czterech odcinkach trasy S5 realizowane są roboty i w tym roku mamy pojechać dwoma odcinkami (granica z woj. wielkopolskim - Żnin Północ i częścią obwodnicy Bydgoszczy tj. odc. Maksymilianowo - Tryszczyn) - będzie to 33,6 km trasy. Dla pozostałych trzech odcinków ekspresowej piątki, po zerwaniu umów z wykonawcą, trwają przetargi. Tu prace ruszą dopiero na wiosnę przyszłego roku.
Budowa drogi S5 – nowe zdjęcia odcinków w kujawsko-pomorskim
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim. Zdjęcia: GDDKIA
Skarżyski odcinek domknie trasę S7 w woj. świętokrzyskim
Na ponad 7 kilometrowym ciągu głównym drogi ekspresowej S7 Skarżysko-Kamienna – granica woj. świętokrzyskiego i mazowieckiego ułożona jest ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni. Aktualnie trwają prace przy montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, roboty na węźle Skarżysko Zachód oraz roboty wykończeniowe. Wykonawca inwestycji, Budimex, deklaruje udostepnienie ciągu głównego skarżyskiej S7 w grudniu br., zgodnie z kontraktem cała inwestycja zakończy się w maju 2020.
Dzięki udostępnieniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknie ostatni jednojezdniowy odcinek między granicą województwa świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą, a cała "siódemka' na długości 200 km od granic Małopolski do Grójca będzie miała nieprzerwanie pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Dzięki temu zniknie jedno z wąskich gardeł na trasie Warszawa - Kraków.
Mapa z odc. drogi ekspresowej S7 koło Skarżyska Kamiennej. Mapa: GDDKIA
Zakopianka S7 Lubień - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka. Kiedy kolejne odcinki?
Liczący ok. 16,7 km fragment Zakopianki (w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej) podzielony został na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Na całym tym odcinku zaplanowano 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
W tym roku, jako pierwszy został otwarty odcinek trasy od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej do Chabówki. Przy jego udostepnieniu GDDKIA zapowiadała, że do ruchu trafi też 7,6-kilometrowy odcinek Lubień – Naprawa.
- Odcinek ma funkcjonować z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą będziemy omijać budowę tunelu. Początkowo całą jezdnię lewą i częściowo prawą. Dopiero po przełożeniu ruchu na S7 i zamknięciu fragmentu starej DK7 będzie można wybudować mur oporowy w miejscu połączenia prawej jezdni istniejącej S7 z nową S7 w miejscowości Lubień. Dokończenia wymaga również jedna z estakad pod którą w trakcie realizacji stwierdzono osuwisko – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Tylko jeden odcinek na trasie S17 Garwolin - Warszawa
W 2019 roku droga ekspresowa łącząca Warszawę z Lublinem wydłużyła się o wszystkie brakujące odcinki pomiędzy Lublinem a Garwolinem. Do domknięcia ekspresówki prowadzącej do południowej obwodnicy Warszawy brakuje jeszcze trzech odcinków, w tym obwodnicy Kołbieli.
Z szansą na otwarcie w tym roku jest jedynie 13 km fragment trasy S17 z Kołbieli do Garwolina. Tu od końca września kierowcy korzystają w obu kierunkach ze wschodniej jezdni. Dzięki temu wykonawca kończy prace na jezdni zachodniej i drogach serwisowych.
Ekspresowo do węzła Lubelska na obwodnicy Warszawy dotrzemy w 2020 roku, bo w budowie pozostanie obwodnica Kołbieli i odcinek Kołbiel - Warszawa.
Mapa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Garwolin. Mapa: GDDKIA
Docelowo 8 tys km. dróg szybkiego ruchu. Jesteśmy na półmetku
Docelowa sieć dróg ekspresowych i autostrad ma wynosić ponad 8000 kilometrów. Obecnie mamy ponad 4 tysiące kilometrów, w tym 1675 km autostrad. To dopiero półmetek na mapie połączeń szybkiego ruchu. Do 2022 roku drogowcy planują oddać jeszcze tysiąc nowych kilometrów. Będą to odcinki autostrad: A1, A2 oraz dróg ekspresowych m.in S3, S5, S6, S7, S19, S17.
– W ciągu najbliższych 2-3 lat powinniśmy przekroczyć barierę 5000 km. Obecnie w realizacji mamy jeszcze około 1100 km dróg, a w przetargach kolejne blisko 350 km. Dalsze odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych – wylicza GDDKIA.