Nowe obwodnice w woj. dolnośląskim. Program Budowy 100 Obwodnic
- Tere
- conadrogach.pl
- 2020-02-10
Obwodnica Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12
Prace przygotowawcze zostały rozpoczęte dzięki ujęciu na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych. W I etapie realizacji planuje się wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, Koncepcję Programową wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym. W II etapie realizacji planuje się roboty budowlano-montażowe i nabycie nieruchomości.
Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2022 r.
Obwodnica Głogowa będzie fragmentem połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Nowo wybudowana obwodnica pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego na terenie miasta Głogowa, a tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta. Dzięki tej obwodnicy Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miejscowość.
Obwodnica Kaczorowa w ciągu drogi krajowej nr 3
Na obwodnicę Kaczorowa zostały już zabezpieczone środki na rozpoczęcie prac przygotowawczych z budżetu państwa. Oprócz obejścia miejscowości realizowana będzie również przebudowa drogi krajowej nr 3 w kierunku Jeleniej Góry w ramach zadania komplementarnego.
Obecnie trwają prace projektowe na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Decyzja o ujęciu inwestycji w Programie 100 obwodnic pozwoli na budowę tego ważnego obejścia jako zadania priorytetowego.
Planowana data ogłoszenia przetargu: I kw. 2023 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków – Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 3 dzięki planowanej przebudowie. Poprawie ulegnie połączenie Jeleniej Góry z węzłem S3 w Bolkowie.
Obwodnica Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94
Na nową trasę zostały zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Prowadzone są prace projektowe we współpracy z miastem. Decyzja o ujęciu inwestycji w Programie 100 obwodnic pozwoli na budowę tego ważnego obejścia poza granicami miasta.
Planowana data ogłoszenia przetargu: I kw. 2023 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Legnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 94 na kierunku od granicy państwa z Niemcami do Wrocławia (alternatywna trasa do autostrady A4).
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej Legnicy. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego biegnącego zarówno w układzie wschód-zachód wzdłuż drogi krajowej nr 94, jak i od północy (od Lubina), w tym usprawni połączenie tego kierunku z autostradą A4.
Obwodnica Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25
To zupełnie nowa obwodnica na liście. Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2024 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Międzyborza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z na kierunku północ-południe od drogi ekspresowej S8 w kierunku korytarza drogi krajowej nr 11 i niedawno zakończonej obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego, która jest jednym z pierwszych elementów przyszłego korytarza drogi ekspresowej S11, planowanej do realizacji w przyszłej perspektywie UE.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Międzyborzu.
Obwodnica Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15
Obwodnica Milicza to kolejna nowość, bo dla inwestycji wcześniej nie były prowadzone żadne prace przygotowawcze.
Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg dogi krajowej nr 15 przez centrum Milicza. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem, w ciągu drogi krajowej nr 11, a Trzebnicą w ciągu drogi krajowej nr 5. Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi, które są stopniowo przebudowywane do standardu drogi ekspresowej. Jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.
Obwodnica Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94
Zadanie znajduje się na wstępnym etapie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace koncepcyjne dla obejścia miejscowości.
Planowana data ogłoszenia przetargu: I kw. 2024 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Oławy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście z drogi krajowej nr 94. Droga krajowa nr 94 jest drogą alternatywną dla autostrady A4, co w sytuacji występowania wypadków i korków na A4 koncentruje duży ruch w Oławie. Ponadto, budowa obwodnicy upłynni ruch do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej.
Obwodnica Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46
Dla inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze. Planowana data ogłoszenia przetargu: I kw. 2024 r.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który generuje droga krajowa nr 46. Jest to ruch kierujący się od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i dalej do przejścia w Kudowie Zdroju. Ponadto obejście miejscowości będzie również brało pod uwagę wyniki rozbudowy korytarza drogi krajowej nr 8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców i będzie możliwy dalszy rozwój turystyki.