Nowe rozwiązania: 1-warstwowa nawierzchnia asfaltowa
- conadrogach.pl
- Strabag
- 2014-06-05
Jednostka naukowo-badawcza STRABAG, TPA dostosowując do polskich warunków doświadczenia europejskie wdraża technologię tzw. jednowarstwowej nawierzchni asfaltowej. Jak zaznaczają przedstawiciele firmy - pozwala ona na szybsze i tańsze remonty dróg, przy możliwości wykorzystania ok. 20% materiałów z recyclingu starych nawierzchni.
Odpowiedzią STRABAG na problemy ze stanem dróg lokalnych i samorządowych o niskiej kategorii ruchu, (stanowiących ok. 95% krajowej sieci drogowej,) jest nowatorskie w Polsce podejście do naprawy tego typu nawierzchni. Głównym problemem samorządów jest brak środków finansowych na remonty dróg, nawet tych będących w stanie krytycznym. Nowe rozwiązania muszą więc być optymalne ekonomicznie, a także co równie ważne szybkie w wykonaniu. Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa jest efektywną alternatywą, dla standardowo wykonywanej wielowarstwowej konstrukcji, przy naprawie i wzmocnieniu nawierzchni drogowej.
Asfaltowa nawierzchnia drogowa składa się z reguły z podbudowy i warstwy ścieralnej (czasem, między nimi występuje dodatkowo warstwa wiążąca).
- Nawierzchnia jednowarstwowa nie stawia przed wykonawcą dodatkowych wymagań sprzętowych, czy technologicznych. Jest łatwa do wykonania zarówno na etapie produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej, jak i podczas jej wbudowywania i zagęszczania. Koncepcja jednowarstwowości prowadzi zaś do uproszczenia całego procesu technologicznego, a co za tym idzie zmniejszenia kosztów inwestycji dla inwestora- mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STARBAG Sp. z o.o.
Trwałość tej nawierzchni uzyskuje się poprzez zwiększoną zawartość lepiszcza oraz stosunkowo niską zawartość wolnych przestrzeni. Efektywność ekonomiczna zapewniona jest poprzez układanie grubszej warstwy
w jednym przejściu rozkładarki oraz możliwość wykorzystania materiału z recyklingu starych nawierzchni.
- Kolejna technologia, jaką wprowadzamy na rynek polski, powinna znacząco zmienić stan dróg lokalnych. Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa łączy w sobie cechy warstwy ścieralnej oraz warstwy podbudowy, a jej budowę wykonuje się dwa razy szybciej niż np. dwuwarstwową nawierzchnię asfaltową. Dodatkowo jest trwała i efektywna ekonomicznie” – mówi dr Igor Ruttmar, Prezes Zarządu TPA Sp. z o.o.
STRABAG wykonał swój pierwszy odcinek w technologii nawierzchni jednowarstwowej, w oparciu o niemieckie wytyczne, w Pruszkowie. Nawierzchnia o grubości około 7 cm została ułożona w jednym przejściu technologicznym układarki na pełną szerokość remontowanego odcinka. Jeszcze tego samego dnia po kilkugodzinnym wystudzeniu mieszanki odcinek został oddany do użytku. Kolejne dwie realizacje są w przygotowaniu. Spółka obserwuje duże zainteresowanie tą technologią zarówno ze strony inwestorów, jak i wykonawców.
Asfaltowa nawierzchnia drogowa składa się z reguły z podbudowy i warstwy ścieralnej (czasem, między nimi występuje dodatkowo warstwa wiążąca).
- Nawierzchnia jednowarstwowa nie stawia przed wykonawcą dodatkowych wymagań sprzętowych, czy technologicznych. Jest łatwa do wykonania zarówno na etapie produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej, jak i podczas jej wbudowywania i zagęszczania. Koncepcja jednowarstwowości prowadzi zaś do uproszczenia całego procesu technologicznego, a co za tym idzie zmniejszenia kosztów inwestycji dla inwestora- mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STARBAG Sp. z o.o.
Trwałość tej nawierzchni uzyskuje się poprzez zwiększoną zawartość lepiszcza oraz stosunkowo niską zawartość wolnych przestrzeni. Efektywność ekonomiczna zapewniona jest poprzez układanie grubszej warstwy
w jednym przejściu rozkładarki oraz możliwość wykorzystania materiału z recyklingu starych nawierzchni.
- Kolejna technologia, jaką wprowadzamy na rynek polski, powinna znacząco zmienić stan dróg lokalnych. Jednowarstwowa nawierzchnia asfaltowa łączy w sobie cechy warstwy ścieralnej oraz warstwy podbudowy, a jej budowę wykonuje się dwa razy szybciej niż np. dwuwarstwową nawierzchnię asfaltową. Dodatkowo jest trwała i efektywna ekonomicznie” – mówi dr Igor Ruttmar, Prezes Zarządu TPA Sp. z o.o.
STRABAG wykonał swój pierwszy odcinek w technologii nawierzchni jednowarstwowej, w oparciu o niemieckie wytyczne, w Pruszkowie. Nawierzchnia o grubości około 7 cm została ułożona w jednym przejściu technologicznym układarki na pełną szerokość remontowanego odcinka. Jeszcze tego samego dnia po kilkugodzinnym wystudzeniu mieszanki odcinek został oddany do użytku. Kolejne dwie realizacje są w przygotowaniu. Spółka obserwuje duże zainteresowanie tą technologią zarówno ze strony inwestorów, jak i wykonawców.