1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowy most w Toruniu Dziełem Mostowym 2013 roku

Nowy most w Toruniu Dziełem Mostowym 2013 roku

  1. conadrogach.pl
  2. Strabag
  3. 2014-09-26
Nowy most w Toruniu Dziełem Mostowym 2013 roku
Most przez Wisłę w Toruniu w ciągu drogi krajowej nr 91, fot. UM Toruń
Most im. Generał Elżbiety Zawackiej w Toruniu został uznany przez Kapitułę Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej za „Dzieło Mostowe Roku 2013”. Toruńska przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 91 zwyciężyła w kategorii obiektów „o nowatorskich rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych, dobrze wpisujących się w otoczenie”. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum STRABAG.
Prestiżowe nagrody przyznawane w kilku kategoriach zostały wręczone zwycięzcom 17 września 2014 roku podczas Krynickiego Wieczoru Mostowego, który odbył się w ramach Konferencji Naukowej Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.

Konstrukcją mostową roku został most przez Wisłę w Toruniu, największy most łukowy w Polsce, o rekordowej rozpiętości dwóch przęseł łukowych, z których każde liczy 270 m długości. Ich montaż był kluczowym etapem budowy i został przeprowadzony dzięki technologii opracowanej przez inżynierów STRABAG. Na wszystkich obiektach inżynierskich w ramach inwestycji zastosowano innowacyjną recepturę asfaltu lanego. Komponenty dobrane do produkcji asfaltu oraz bezszwowy sposób ułożenia mieszanki wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa i komfortu w ruchu drogowym oraz wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni nawet do 20 lat.

W ramach całego przedsięwzięcia STRABAG wybudował obiekty inżynierskie i drogi o łącznej długości ponad 4 km. Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 91 o łącznej wartości ponad 750 mln złotych była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Most przez Wisłę w Toruniu

Nowy most ma 540 m długości i 24 m szerokości. Prowadząca przez przeprawę droga posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jazdy oraz pełną infrastrukturę: zatoki autobusowe, chodniki, drogę rowerową, oświetlenie i odwodnienie. Całkowita długość trasy mostowej wraz z drogami dojazdowymi wynosi 4100 m. Estakady nad terenami zalewowymi po prawej i lewej stronie Wisły mają odpowiednio po 600 i 830 m długości. Inwestycja objęła także budowę i przebudowę 11 ulic o łącznej długości 11 km, budowę wiaduktu nad koleją i przejścia podziemnego dla pieszych oraz przebudowę kilku skrzyżowań i węzłów komunikacyjnych.

Nową przeprawę przez Wisłę cechuje rekordowa rozpiętość przęseł stalowej konstrukcji. Każde z nich ma po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Będą to najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce. Na potrzeby realizacji toruńskiej inwestycji zespół specjalistów opracował innowacyjny sposób montażu przęseł. Gotowe łuki mostu o łącznej masie ok. 5,5 tys. t zostały zwodowane holownikami i wbudowane w miejsce docelowe na podpory stałe. W Polsce elementy o podobnych gabarytach i tonażu nie były nigdy wcześniej montowane!

Nowy most w Toruniu - nowy przebieg drogi krajowej nr 91

Budowa mostu drogowego na wysokości ul. Wschodniej to także nowy, znacznie korzystniejszy niż dotąd, przebieg przez miasto drogi krajowej nr 91. Numer drogi został nadany zgodnie z zarządzeniem GDDKiA nr 48 zmieniającym zarządzenie w sprawie nadania numerów drogom krajowym. Droga krajowa nr 91 (DK91) jest to droga krajowa łącząca Gdańsk z Toruniem, Kowal z Łodzią oraz Głuchów z Częstochową. Przebiega przez województwa: pomorskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie i śląskie. Przed wybudowaniem autostrady A1 oznaczona numerem 1 i stąd przez kierowców bywa nazywana starą jedynką. Obecnie, ta najważniejsza trasa komunikacyjna, biegnąca z północy na południe Polski, wprowadza wielki ruch tranzytowy do samego centrum Torunia.

Po wybudowaniu mostu, samochody przejeżdżające przez miasto będą z dala omijać cenną toruńską Starówkę i silnie zurbanizowane tereny mieszkaniowe, kierując się poprzez przeprawę w ul. Wschodnią i dalej w kierunku północnej lub wschodniej granicy miasta.

Inwestycja stanowi nowy przebieg drogi krajowej Nr 91 w obrębie miasta Torunia na odcinku od skrzyżowania ulic: Lubickiej, Wschodniej i Żółkiewskiego do ul. Łódzkiej wraz z mostem drogowym na rzece Wiśle oraz estakadami nad terenami zalewowymi.

Początek drogi znajduje się na placu Daszyńskiego tj. istniejącego skrzyżowania ulic: Lubicka, Wschodnia, Żółkiewskiego. Będzie wybudowane duże rondo z zachowaniem linii tramwajowej w ulicy Szosa Lubicka. Dodatkowo pod skrzyżowaniem zaprojektowano tunel w ciągu projektowanej drogi krajowej nr 91  tj. w linii ulica Wschodnia – most, a także wybudowaNO estakadę łączącą ulicę Żółkiewskiego z Szosą Lubicką  w kierunku Rubinkowa.

Następnie od skrzyżowania z Szosą Lubicką nad terenami dzielnicy Winnica do brzegów Wisły  wybudowano skomplikowany wysokościowo układ estakad łączących skrzyżowanie wraz  z tunelem i  dwuprzęsłowym mostem na Wiśle.

Długość mostu wynosi 540m. Most ma układ dwuprzęsłowy, gdzie elementami nośnymi są łuki stalowe połączone zwornikami oraz podwieszony na wieszakach pomost. W środku nurtu Wisły jest tylko jedna podpora umiejscowiona na wyspie centralnej.

Za Wisłą, na lewym jej brzegu, znajdują się tereny zalewowe, które ze względów ekologicznych oraz inżynierskich można pokonać estakadami aż do rejonu ulicy Rudackiej.

Po przejściu przez tereny zalewowe projektowany nowy ciąg drogowy wchodzi pomiędzy  ul. Otłoczyńską i ul. Kmicica. Po czym po przecięciu ul. Rypińskiej, pokonaniu wiaduktem istniejącej linii kolejowej kieruje się poprzez dzielnicę przemysłową ulokowaną przy  ul. Lipnowskiej do  ul. Łódzkiej.

Skrzyżowanie z ulicą Łódzką zaprojektowano w formie ronda z wydzielonymi po wschodniej i zachodniej stronie relacjami bezpośrednimi przebiegającymi poza jezdnią ronda.

Od ulicy Rudackiej do Łódzkiej wzdłuż trasy zaprojektowano układ dróg lokalnych umożliwiających prawidłową obsługę terenów przyległych oraz powiązanie lokalnego układu komunikacyjnego z projektowaną trasą.

Wraz z trasą po lewej stronie Wisły  wykonano układ kanalizacji deszczowej zapewniający zebranie całej wody opadowej z powierzchni ulic i poprzez układ separatorów i osadników odprowadzenie jej do rzeki. Kanalizacja deszczowa po prawej stronie została włączona  w system istniejących już kanałów w tym rejonie.

Na całym przebiegu drogi krajowej nr 91 zamontowano oświetlenie trasy i skrzyżowań.

Budowa tunelu a także rozbudowa skrzyżowania ulic: Lubickiej, Wschodniej, Żółkiewskiego spowodowała znaczną przebudowę istniejącego uzbrojenia podziemnego a w szczególności istniejących kanałów deszczowych, kanalizacji sanitarnej, wodociągu  oraz gazociągów.  Ta część zadania byla bardzo skomplikowana pod względem technicznym i wymagała od Wykonawcy precyzyjnego harmonogramu, który ograniczył uciążliwości dla mieszkańców Torunia wynikające z  prowadzonych robót do niezbędnego minimum.

Podsumowując, całe przedsięwzięcie objęło w liniach rozgraniczających powierzchnię wynoszącą około 400 tys. m2, z czego nawierzchnie jezdni zajęły około 120 tys. m2 (łącznie z powierzchnią jezdni na obiektach inżynierskich i w tunelu).

Długość trasy głównej wynosi 4100m i została zaprojektowana i wykonana w układzie dwujezdniowym o 2 pasach ruchu w każdym kierunku wraz z koniecznymi poszerzeniami w rejonach skrzyżowań.

Przy realizacji nowej trasy zachodziła konieczność przebudowy pewnych odcinków istniejących ulic krzyżujących się z projektowanym ciągiem. W związku z tym uległy przebudowie odcinki ulic : ul. Wschodnia, ul. Szosa Lubicka wraz z linią tramwajową, ul. Żółkiewskiego, ul. Rudacka,  ul. Rypińska, ul. Lipnowska, ul. Łódzka.

Wraz z głównym ciągiem drogowym zostały zaprojektowane dodatkowe jezdnie obsługujące tereny leżące w bezpośrednim otoczeniu, ich długość w przybliżeniu wynosi 2000m.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 91 Jak dojadę - Toruń