Obwodnica Brzegu: Ruszyło projektowanie nowej DK39 i mostu na Odrze
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-05-06
Obecnie droga krajowa nr 39 przecina centrum Brzegu, przechodząc przez obszar ścisłej ochrony konserwatorskiej obejmującej teren zabytkowego zamku książąt piastowskich w bezpośredniej bliskości ratusza. Dziennie przez miasto przejeżdża tranzytem blisko 900 ciężarówek co negatywnie wpływa na warunki życia mieszkańców i zabytkową infrastrukturę, a także zwiększa zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Uciążliwą sytuację ma zmienić budowa obwodnicy Brzegu o długości ok. 8 km, planowania jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, droga klasy GP o nośności 11,5t/oś. W ramach budowy obwodnicy wybudowany zostanie nowy most na Odrze poza terenami zabudowanymi. Obiekt będzie posiadał duże znaczenie komunikacyjne, regionalne i ponadregionalne - ze względu na fakt jego usytuowania w ciągu drogi krajowej pomiędzy Oławą i Brzegiem, z uwagi na ograniczenia nośności na moście przez Odrę w Oławie w ciągu drogi wojewódzkiej DW 396 oraz na istniejących mostach oraz w ciągu DW 458 pod Mikolinem. Nowy most na Odrze przyczyni się również do poprawy warunków komunikacyjnych w przypadku sytuacji awaryjnych. Ewakuacja ludności podczas powodzi w roku 1997 była niemożliwa z powodu zamknięcia mostu na rzece Odrze w Brzegu i Oławie, a w trakcie powodzi w roku 2010 zamknięcie istniejącego mostu w Brzegu było bardzo poważnie rozważane.
W kwietniu br. drogowcy zawarli umowę na opracowanie dokumentacji etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i Koncepcji Programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39. Dokumentację za kwotę blisko 2,8 mln złotych wykona konsorcjum krakowskich firm: MPRB sp. z o.o. (lider) oraz MP-Mosty sp. z o.o. (partner). Udział w kosztach dokumentacji będzie miała także Gmina Brzeg. Opracowanie dokumentacji przygotowawczej to lata 2019 – 2021. W ramach opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla obejścia Brzegu wraz z nową przeprawą przez Odrę zostanie szczegółowo przeanalizowanych kilka możliwych wariantów przebiegu trasy. Dokładna lokalizacja przeprawy mostowej zostanie wskazana dopiero po badaniach środowiskowych.
Szacuje się, że realizacja obwodnicy Brzegu to koszt rzędu 360 mln zł. Budowa obwodnicy, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, planowana jest do realizacji w systemie projektuj i buduj w latach 2022 – 2026.