Obwodnica Dobrej w sieci dróg woj. zachodniopomorskiego
- conadrogach.pl
- ZZDW
- 2017-01-04
Roboty budowlane były prowadzone łącznie na odcinku 1,26 km. Powstała obwodnica jako jednojezdniowa droga klasy technicznej G (droga główna) o szerokości 7 m. Przy jezdni znajduje się 2,5 metrowy chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Na całym odcinku powstała nowa kanalizacja deszczowa, a na dojazdach do skrzyżowań nowe oświetlenie.
Na trasie zbudowano 2 nowe ronda oraz przebudowano jedno istniejące. Pierwsze powstało na skrzyżowaniu starego przebiegu drogi nr 146 z nową obwodnicą (poniżej). Do ronda tego dochodzi również droga do Błądkowa, która w przyszłości może zostać przedłużona na północ i stanowić dalszą część obwodnicy, pozwalającą na pełne obejście tej miejscowości przez drogę nr 144.
Całkowita wartość projektu to blisko 9,95 mln zł, z czego roboty budowlane kosztowały ponad 7,23 mln zł. Dofinansowanie unijne ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 8,6 mln zł. Inwestycja była również dofinansowana przez gminę Dobra, która wykonała nowy wodociąg o wartości 16,2 tys. zł.
Droga nr 144 jest łącznikiem pomiędzy dwiema drogami krajowymi. Zaczyna się w Nowogardzie położonym przy krajowej S6, a kończy w Chociwlu przy drodze krajowej nr 20. Pod względem liczby wypadków jest to jedna z 20-u najbardziej niebezpiecznych dróg wojewódzkich. Droga nr 146 prowadzi natomiast od drogi wojewódzkiej nr 106 (Nowogard - Stargard Szczeciński) do Łobza. Na skrzyżowaniu tych dróg znajduje się Dobra z bardzo ciasnym układem ulic, który praktycznie uniemożliwia poprowadzenie bezpiecznie ruchu tranzytowego, zwłaszcza samochodów ciężarowych. Tymczasem przez Dobrą przewożony jest tranzytem do Szczecina żwir z pobliskich kopalń. Nowa obwodnica pozwala częściowo na ominięcie centrum miejscowości.