Obwodnica Kędzierzyna-Koźla – nowa trasa do A4 oddana do ruchu
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-11-07
Przygotowania do budowy kolejnej części obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwały od kilku lat. Decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji (ZRID) drogowcy otrzymali w czerwcu 2020 r., a umowę z wykonawcą robót, konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, podpisali w październiku 2018 r. Budowa nowej trasy wyniosła 220 628 748 zł. Zadanie zostało dofinansowane ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Wybudowany odcinek stanowi kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4 i jest zlokalizowany na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec. Nowa trasa rozpoczyna się rondem w ciągu DK40, omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włącza się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.
Nowy odcinek DK40 omija Kędzierzyn-Koźle i prowadzi do A4. Zdjęcia: GDDKIA
Do skrzyżowania z DW426 jest to droga jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju (2+1), natomiast na pozostałym odcinku o przekroju jednojezdniowym dwupasowym. W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.
Most w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. ZDjęcia: GDDKIA
Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Kędzierzyna-Koźla, jak i z Ujazdu. Znacznie poprawi się komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców poruszających się tą trasą. Nowy odcinek zapewnia łatwiejszy dojazd do autostrady A4. Ponadto obwodnica w znaczny sposób skraca czas podróżujących na odcinku pomiędzy województwem opolskim i śląskim oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami.