Obwodnica Krosna Odrzańskiego: DK29 pobiegnie po północno-zachodniej stronie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2021-02-17
W październiku 2017 r. została podpisana umowa z firmą Transprojekt Gdański na opracowanie STEŚ-R dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. Odcinek ten jest ważnym korytarzem regionalnym zachodniej części województwa lubuskiego, ale także stanowi jeden z ważnych korytarzy przygranicznych od granicy z Niemcami w Świecku w kierunku Zielonej Góry i dalej poprzez drogę ekspresową S3 do zachodniej i południowej części Polski. Zakończenie prac projektowych i przekazanie dokumentacji planowane jest na koniec 2021 r.
W połowie lutego br. drogowcy złożyli wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego, który zawiera proponowany wariant jej przebiegu. Wniosek został złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim. Zarekomendowane warianty okrążają Krosno Odrzańskie od strony północno-zachodniej. W najbardziej preferowanym wariancie trasa będzie miała około 11 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Mapa z wariantami przebiegu obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Mapa: GDDKIA
- Wraz z uzyskaniem DŚU i ostatecznym odbiorem dokumentacji technicznej, będzie można zakończyć pierwszy etap pracy nad dokumentacją, czyli Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) – informuje zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się na drodze krajowej nr 29. Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w mieście poprzez wybudowanie nowego mostu na Odrze. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie przenieść rosnącej liczby pojazdów. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Krośnie Odrzańskim. Planowane oddanie obwodnicy do ruchu ma nastąpić w 2026 roku.
W rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 znalazło się sześć inwestycji w województwie lubuskim. Zaplanowano je dla Dobiegniewa (DK22), Kostrzyna nad Odrą (DK31), Krosna Odrzańskiego (DK29), Przytocznej (DK24), Strzelec Krajeńskich (DK22) oraz Wschowy i Dębowej Łęki (DK12). Prace projektowe dotyczą obwodnic Krosna Odrzańskiego, Kostrzyna nad Odrą, Dobiegniewa, Przytocznej oraz Wschowy i Dębowej Łęki.
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą na etapie decyzji środowiskowej
Najbardziej zaawansowane prace dotyczą obwodnicy Strzelec Krajeńskich, dla której wybrano wykonawcę. Jeśli nie będzie odwołań od wyboru, to umowę na projekt i budowę drogowcy podpiszą w I kwartale 2021 r.