Obwodnica Poręby i Zawiercia wyszła z ziemi. W przygotowaniu kolejne inwestycje na DK78
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-05-31
Spis treści:
Kto buduje i kiedy otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia?
Jak będzie obwodnica Poręby i Zawiercia?
W przygotowaniu kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
Nowe inwestycje na DK78 w woj. śląskim
Kto buduje i kiedy otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia?
Wykonawcą obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78 jest konsorcjum firm: Kobylarnia (lider) i Mirbud. Umowa o wartości prawie 414 mln złotych została zawarta 23 grudnia 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym na 23 kwietnia 2023 r. Po trzech latach od zawarcia umowy, 23 grudnia 2022 roku drogowcy zgodzili się na aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji do 30 lipca 2024 roku. Jak tłumaczą drogowcy, podpisanie aneksu jest następstwem częściowego uznania przez zamawiającego roszczenia ostatecznego wykonawcy w związku z wydłużającą się procedurą uzyskania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78, koniec maja 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia jest dofinansowana ze środków funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, kwotą około 215,8 mln zł.
Jak będzie obwodnica Poręby i Zawiercia?
Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz dwóch węzłów drogowych. Węzeł Kuźnica -na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 wykonany zostanie w postaci węzła typu karo, a węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzkiej nr 791 w postaci węzła typu trąbka. Wjazd na oba węzły będzie możliwy przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) usytuowane na drodze wojewódzkiej. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt oraz jedno duże przejście dla zwierząt górą. Zlokalizowane jest ono na początku obwodnicy w Siewierzu i przeznaczone jest dla zwierząt dużych, w tym łosia, którego populacja we wschodniej części województw śląskiego - na styku z województwami małopolskim i świętokrzyskim przekracza 200 sztuk. Ograniczenie wpływu ruchu drogowego na środowisko osiągniemy również poprzez budowę przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zbiorników zastępczych dla płazów, nasadzenia zieleni.
Na poprawę klimatu akustycznego wpłynie montaż ekranów akustycznych pochłaniających o długości prawie 2 km. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie osiągnięte dzięki budowie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wygrodzenia ochronnego drogi krajowej i oświetlenia drogowego. To ostatnie, aby ograniczyć zużycie energii, wykonane zostanie w technologii LED. Powstaną także ciągi pieszo-rowerowe oraz chodniki o łącznej długość około 400 m.
Węzeł Kromołów w ciągu obwodnicy Poręby i Zawiercia. Zdjęcia: GDDKIA
Co na budowie obwodnicy?
W maju rozpoczęto układanie nawierzchni bitumicznej, a wykonane prace umożliwiły przełożenie ruchu drogowego z DK78 na nowy odcinek na początku zadania w Siewierzu. Jak wynika z najnowszego raportu GDDKIA, wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się już do 30 proc. Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 50 proc., a drogowe dochodzą do 20 proc. Zaawansowanie wykonania wykopów i nasypów to już prawie 50 proc.
Budowa nabiera tempa - obwodnica Poręby i Zawiercia. Zdjęcia: GDDKIA
- Warunki atmosferyczne i dobra organizacja pracy wykonawcy, umożliwiły na zabudowanie w maju prawie 13 000 ton mieszanek mineralno - asfaltowych na dwóch odcinkach o łącznej długości 1,2 km. Przełożenie ruchu na nowo wykonaną nawierzchnię uwolniło fronty robót związane z kontynuowaniem budowy przejścia dla zwierząt nad istniejącą DK78. Ruch samochodowy odbywa po się po warstwie wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania – wyjaśniają drogowcy.
Największe zaawansowanie prac oraz zarys kształtu przyszłego węzła drogowego są już doskonale widoczne z lotu ptaka na węźle Kromołów, na którym kończy się zakres I odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia.
Węzeł Kromołów w ciągu obwodnicy Poręby i Zawiercia. Zdjęcia: GDDKIA
Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie na długości budowanej obwodnicy zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych oraz zostanie wykonanych osiem zbiorników zastępczych dla płazów.
Już w czerwcu br. zostanie wykonany tymczasowy by-pass na drodze wojewódzkiej nr 796 na ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), który umożliwi rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym w tym miejscu wiadukcie drogowym. W kolejnych miesiącach kontynuowana będzie budowa nasypów w obrębie węzłów Kuźnica i Kromołów, a także realizacja podpór i ustrojów nośnych kolejnych obiektów inżynierskich.
Ten etap obwodnicy to DK78 o dł. prawie 17 km. Zdjęcia: GDDKIA
W przygotowaniu kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
Trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla II odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 7,5 km, który swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach. Odcinek ten będzie również posiadał przekrój dwujezdniowy. Inwestycja obejmuje także budowę czterech obiektów inżynierskich.
- Uzyskanie decyzji ZRID dla zadania oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót planujemy w II połowie br. Pozwoli to na podpisanie umowy na realizację inwestycji pod koniec I półrocza 2024 roku z planowanym terminem oddania drogi do użytkowania w 2026 roku – szacuje katowicki oddział GDDKIA.
Nowe inwestycje na DK78 w woj. śląskim
DK78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km, z czego w administracji katowickiego oddziału GDDKiA znajduje się ponad 134 km. Jej wschodni odcinek od Mierzęcic do granicy województw w Goleniowach ma ponad 75 km długości. Na tym odcinku powstaną kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz prawie 6-kilometrowy odcinek Pradła - Irządze, zlokalizowany pomiędzy dwiema planowanymi obwodnicami: Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to 24,5 km, z czego 9,1 to długość obwodnicy Kroczyc, 2,3 km obwodnicy Pradeł, a 13,1 km Szczekocin i Goleniów. Realizacja inwestycji jest obecnie na etapie przygotowań.
- Do 2027 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa – zapowiadają drogowcy.