Obwodnica Trzebnicy poprowadzi tranzyt z DK15 na S5. Poczekamy na nią osiem lat
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-03-30
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podpisała umowę na prace projektowe dla obwodnicy Trzebnicy jako nowego odcinka drogi krajowej nr 15. Realizacją Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) i opracowaniem materiałów do wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zajmie się firma Bamar z Wysokiej.
W ramach zadania zaplanowano budowę 1,5-kilometrowej obwodnicy Trzebnicy, która będzie przebiegać na północ od miasta. Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Inwestycja obejmuje również budowę ciągu pieszo-rowerowego, przebudowę/budowę skrzyżowania, budowę oświetlenia, ekranów akustycznych, a także przebudowę sieci kolidujących z inwestycją, w tym między innymi magistrali wodociągowej i linii energetycznych oraz budowę dróg serwisowych i dojazdowych.
Szacowany koszt całej inwestycji to około 45 mln zł. GDDKIA szacuje, że prace projektowe i przygotowania do budowy potrwają do 2027 roku. Budowa trasy zakończy się dopiero w 2029 roku.
Obwodnica Trzebnicy będzie stanowić łącznik pomiędzy drogą krajową nr 15 a dawną drogą krajową nr 5, ułatwiając tym samym dojazd do drogi ekspresowej S5 do węzła Trzebnica.
Droga krajowa nr 15 przebiega przez województwa dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie i ma długość ok. 374 km. Łączy Trzebnicę z Ostródą. Na odcinku Trzebnica - Gniezno trasa stanowi alternatywę dla drogi ekspresowej nr 5, gdzie omija Poznań. We Wrześni bezkolizyjnie przecina autostradę A2. Jest to droga klasy G (główna) i GP (główna ruchu przyspieszonego). Na Dolnym Śląsku droga ma długość ok. 50 km i przebiega od Trzebnicy do granicy województwa wielkopolskiego i dolnośląskiego w Cieszkowie.