1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Obwodnica Tucholi w ciągu DW240: Trzeci wariant najbliższy realizacji

Obwodnica Tucholi w ciągu DW240: Trzeci wariant najbliższy realizacji

  1. conadrogach.pl
  2. ZDW Bydgoszcz
  3. 2015-02-23
Obwodnica Tucholi w ciągu DW240: Trzeci wariant najbliższy realizacji
Warianty dla obwodnicy Tucholi w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240. Mat. ZDW Bydgoszcz
Trwają prace nad dopracowaniem ostatecznej liczby i przebiegu wariantów obwodnicy Tucholi w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240 w województwie kujawsko-pomorskim. Po spotkaniach z lokalną społecznością zmodyfikowany został trzeci wariant. - Zyskuje on pozytywne opinie mieszkańców, przedstawicieli samorządów oraz leśników - zaznacza Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Warianty obwodnicy Tucholi w ciągu drogi wojewódzkiej nr 240. Mat. UM Tuchola

Coraz bliżej budowy obwodnicy Tucholi w województwie kujawsko-pomorskim. Drogowcy, mieszkańcy i leśnicy uzgodnili jej najbardziej optymalny wariant. Jest to III wariant i jest on najdłuższy ze wszystkich dotychczas opracowywanych. Zakłada on ominięcie Bladowa i Tucholi oraz cennych przyrodniczo obszarów w Dolinie Brdy.

- Wyłącznie z ekonomicznego punktu widzenia im krótsza obwodnica tym lepiej, bo zazwyczaj oznacza mniejszy wysiłek finansowy – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. - Jednak nie budujemy dróg dla samej idei. One muszą w pierwszej kolejności rozwiązywać istotne problemy lokalnych społeczności. Staramy się też w możliwie najmniejszym stopniu negatywnie oddziaływać na środowisku. Stąd decyzja o modyfikacji jednego z wariantów. Został on wypracowany w trakcie spotkań z mieszkańcami Tucholi i okolic. Jego atutami jest częściowe wykorzystanie drogi powiatowej, zminimalizowanie liczby niezbędnych wycinek oraz ominięcie najcenniejszych obszarów przyrodniczych.

Trzeci wariant obwodnicy Tucholi będzie liczył 14,2 km. Jego przebieg na odcinku od Bladowa do DW237 Gostycyn - Tuchola pokrywa się z pozostałymi wariantami. Dalej korytarz obwodnicy wytyczono w kierunku miejscowości Świt. Ominie on tę miejscowość od południa. Dalej trasa wariantu III biegnie drogą powiatową w kierunku miejscowości Szumiąca. Na wysokości Płazowa odbija skrajem Borów Tucholskich na Płazowo. Tam będzie łączyć się z obejściem tej miejscowości od strony południowej, które zostało zaprojektowane w ramach przebudowy DW240 Tuchola - Świecie.

- Kluczową sprawą jest dla nas to, by obwodnica omijała całą Tucholę, a nie jej część. Zdajemy sobie sprawę, że wszystkie z proponowanych wariantów przechodzą przez dolinę Brdy, która jest rezerwatem. Jednak innej alternatywy nie ma – podkreśla burmistrz Tucholi, Tadeusz Kowalski.

- Te rozwiązania satysfakcjonują mieszkańców. Warto podkreślić, że konieczność budowy obwodnicy w jednym z trzech zaproponowanych wariantów dostrzegają nie tylko radni, ale i środowisko leśników związanych z Tucholą – podkreśla Stanisław Welter, przewodniczący stowarzyszenia S.O.S. dla Tucholi, wspierającego przygotowania do budowy obwodnicy.

Proces przygotowania inwestycji do realizacji trwa od końca 2013 roku. Prace prowadzi ZDW w Bydgoszczy. Pierwszym etapem, który ma zostać sfinalizowany do końca 2016 roku jest opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla najlepszego wariantu.

Wcześniej optymalny korytarz próbowało wytyczyć miasto Tuchola. Żaden z przedstawionych wariantów nie został jednak zlecony do realizacji. Jeden z wariantów nie omijał osiedla Rudzki Most i wzbudził protesty. Z kolei alternatywny przebieg nie zyskał pozytywnej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. W związku z tym prace koncepcyjne przerwano.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 240 Jak dojadę - Gostycyn