Opolskie: Nowy wiadukt zmieni układ drogowy w Gogolinie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-08-14
Od wielu lat skrzyżowanie drogi wojewódzkiej 409 i ważnej linii kolejowej Kędzierzyn-Koźle – Opole powoduje problemy komunikacyjne w centrum Gogolina. Zamknięty przejazd kolejowy powoduje powstawanie zatorów na drogach. Aby rozwiązać komunikacyjne problemy w Gogolinie, niezbędna jest budowa wiaduktu nad torami i przebudowa układu komunikacyjnego. W roku 2016 r. powstał pomysł na opracowanie koncepcji dla dwupoziomowego skrzyżowania, a teraz podpisano umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej, którym będzie firma Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Koszt wykonania dokumentacji wynosi 993 225 zł brutto i w całości poniesie go gmina Gogolin. Planowany termin uzyskania decyzji ZRID to IV kwartał roku 2019, równolegle zaś inwestorzy zadania, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Województwo Opolskie oraz gmina Gogolin, podejmą starania o zabezpieczenie funduszy na tę inwestycję. Zgodnie ze wstępnymi założeniami inwestycja ma zostać zrealizowana przy założeniu wspólnego finansowania. Jej koszt szacowany jest na około 30 mln zł.
Zadanie obejmuje przede wszystkim zmianę przebiegu drogi wojewódzkiej nr 409 o długości ok. 1,1 km, budowę dwóch mostów – wiaduktu nad linią kolejową PKP nr 136 i bocznicą kolejową oraz wiaduktu nad ul. Konopnickiej, przebudowę i budowę ścieżek rowerowych i chodników z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych, likwidację istniejącego przejazdu kolejowego w ciągu drogi wojewódzkiej, a także przebudowę i budowę skrzyżowań z drogami podporządkowanymi.
Jest to pierwsze zadanie w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu polegające na tak dużej przebudowie infrastruktury komunikacyjnej i miejskiej w centrum miasta.
– Wiadukt budujemy w centrum miasta, ale tak naprawdę zmieniamy cały układ komunikacyjny centrum miasta, w związku z czym będzie to na pewno duże wyzwanie. To bardzo skomplikowana i nie tania inwestycja. Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Bartłomiej Horaczuk dodaje, że inwestycja w końcu umożliwi normalny przejazd przez Gogolin.