Oznakowanie dróg. Co to są słupki prowadzące?
- M.K.
- conadrogach.pl, GDDKIA
- 2022-10-26
Słupki prowadzące U-1a
Słupki są urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich podstawowym zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, co jest szczególnie istotne w porze nocnej oraz przy trudnych warunkach atmosferycznych. Ułatwiają identyfikację przebiegu drogi, w tym lokalizację łuków poziomych, pionowych czy też ocenę szerokość drogi.
Słupki prowadzące - zagęszczenie na łukach - Znaki U-1a. Rys. GDDKIA
Na biało-czerwonych słupkach prowadzących umieszczone są elementy odblaskowe. Elementy te odzwierciedlają oświetlanie pojazdów poruszających się przed nami. Kolor czerwony symbolizuje tylne światła samochodów jadących w tym samym kierunku co my, a biały przednie światła samochodów nadjeżdżających z kierunku przeciwnego. Słupki ustawiane są standardowo co 100 m, a w przypadku łuków poziomych odpowiednio częściej.
Słupki prowadzące U-1a - oznakowanie dróg. Rys. GDDKIA
Z kolei przez drogowców słupki prowadzące wykorzystywane są w innych celach. Umieszczane są na nich dane lokalizacyjne - kilometr i hektometr danej drogi (co 100 m) oraz informacje o jej numerze (co 1 km, stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich).
Słupki prowadzące - Znaki U-1a. Rys. GDDKIA
Wiedza o numeracji na słupkach ma znaczenie podczas zdarzenia drogowego. Wystarczy bowiem podać nr drogi i dane z najbliższego słupka prowadzącego co dokładnie określi lokalizację i pozwoli na szybsze dotarcie służb do poszkodowanych w wypadkach drogowych. Na drogach szybkiego ruchu lub autostradach, gdzie trudno określić dokładną lokalizację, słupek prowadzący może być szczególnie przydatną informacją.
Na słupkach umieszczonych przy autostradach pokazany jest również kierunek do najbliższej kolumny alarmowej, które rozmieszczone są co 2 km. Informacje te są szczególnie istotne w miejscach, gdzie nie ma zasięgu telefonii komórkowej. Poprzez taką kolumnę alarmową zawsze powiadomimy o zdarzeniu pracowników obsługujących autostradę, a w efekcie służb ratowniczych oraz policji.
W przypadku występowania na drodze barier ochronnych słupki prowadzące montowane są na tych elementach. Krótkie słupki prowadzące mają symbol U-1b. Coraz częściej przy drogach można spotkać samopoziomujące słupki prowadzące. Charakteryzują się one dużą elastycznością, co umożliwia wielokrotny powrót słupka do pozycji pionowej po najechaniu go przez pojazd.