Pat w przetargu na S1 obwodnicę Węgierskiej Górki. Na wykonawcę czekamy ponad rok
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-07-23
Przypomnijmy, przetarg na wybór wykonawcy odcinka drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka tzw. obejście Węgierskiej Górki, ruszył jeszcze w 2018 r. W czerwcu dowiedzieliśmy się, że wpłynęło 7 ofert. Ofertę z najniższą ceną złożyło konsorcjum Toto S.p. A. Costruzioni Generali w wysokości ponad 1,18 mld zł i drogowcy uznali ją za najkorzystniejszą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad początkowo zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ponad 1,3 mld zł.
Od tego wyboru odwołało się trzech wykonawców: onsorcjum Salini, Mirbud oraz China Railway. Następnie wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej unieważniono czynności wyboru oferty najkorzystniejszej konsorcjum Toto S.p. A Costruzioni Generali i wykluczono z postępowania Toto oraz Salini.
Po powtórzeniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i zwiększeniu planowanego budżetu na inwestycję, wybrano ofertę konsorcjum (lider) MIRBUD S.A., PBDiM KOBYLARNIA S.A., Zrzeszenie Budowlane “INTERBUDMONTAZ” S.A. z ceną za realizację zamówienia w wysokości prawie 1,38 mld zł.
Od wyboru konsorcjum MIRBUD S.A. odwołało się konsorcjum Intercor+Stecol. Wyrokiem KIO z dnia 6 czerwca 2019 r., odwołanie zostało uwzględnione i nakazano wykluczenie konsorcjum MIRBUD S.A.
Firmy, które złożyły oferty w ogłoszonym w I połowie 2018 r. przetargu na projekt i budowę drogi S1 Przybędza – Milówka:
1. TOTO Sp. p. A Construzioni Generali Chieti - Włochy - 1 181 722 055,38 zł
2. Konsorcjum: Lider - Mirbud S. A. Skierniewice + Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S. A. Kobylarnia + Prywatna Spółka Akcyjna Zrzeszenie Budowlane „Imterbudmontaż” Kijów – Ukraina - 1 378 952 702,84 zł
3. Konsorcjum: Salini Impregilo via dei Missaglia Mediolan – Włochy + Salini Polska Warszawa - 1 440 576 849,41 zł
4. Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Zawiercie + Stecol Corporation Chiny - 1 493 092 486,29 zł
5. Konsorcjum: China Railway 14th Bureau Group Chiny + Polbud – Pomorze Pakość - 1 582 697 840 zł
6. Konsorcjum: PORR S.A. Warszawa + Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S. A. – Lubin - 1 716 508 213,36 zł
7. Konsorcjum: Metrostav Polska Warszawa + Metrostav Praga – Republika Czeska - 1 794 813 938,35 zł.
Przetarg na S1 w zawieszeniu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z ministerstwem infrastruktury zastanawia się co dalej robić – ponownie zwiększyć budżet i wybrać kolejną nową ofertę, czy ogłosić nowy przetarg.
- Dotychczas nie podjęto wiążących decyzji i aktualnie trwają analizy dotyczące dalszego toku postępowania w przedmiotowym przetargu. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał okres 34 do 37 miesięcy na realizacje zamówienia od zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca) – okres ten wliczany jest do okresu projektowania. Zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, planowany termin zakończenia robót upływa w 2023 r. – informuje w piśmie ministerstwo infrastruktury.
Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka - obwodnica Węgierskiej Górki - będzie miała ponad 8,5 km długości. Trasa będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy na odcinku przed i za tunelami (jedna jezdnia po dwa pasy ruchu) oraz dwujezdniowy na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m. Na początku i końcu odcinka rozbudowane zostaną o brakujące łącznice – węzły „Przybędza” i „Milówka” wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków.
Obecnie długość odcinka drogi ekspresowej S1 od Bielska-Białej do Zwardonia wynosi 45,115 km. Wybudowanie Obejścia Węgierskiej Górki połączy istniejące odcinki Bielsko-Biała-Przybędza i Milówka-Zwardoń (granica państwa). Docelowo trasa będzie miała 53,169 km, co umożliwi kierowcom przejazd z Bielska-Białej na Słowację w niespełna 30 min.