Pierwsze prace w terenie dla obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego na DK25
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-03-28
W wrześniu ubiegłego roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. Droga powstanie według wariantu o długości 6,4 km. Obwodnica będzie miała swój początek w śladzie istniejącej DK25 i biegnie po wschodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu DK25 na południowym jego krańcu.
Druga obwodnica o długości 2,3 kilometra wyprowadzi ruch z Kamienia Krajeńskiego. Decyzja środowiskowa w tym przypadku została wydana przez Burmistrza Kamienia Krajeńskiego w kwietniu br.
Zadanie będzie realizowane w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu nastąpi w 2022 r., po uprzednim przeprowadzeniu badań i opracowaniu dokumentacji geologicznej. Obiema obwodnicami o łącznej długości 9 kilometrów pojedziemy planowo do 2027 r.
Ważnym krokiem do realizacji zadania było podpisanie 18 marca br. umowy na rozpoznanie i badania podłoża budowlanego dla budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. Badania wraz z dokumentacją geologiczną są niezbędne do ujęcia w przetargu na prace projektuj i buduj.
Prace geologiczne przeprowadzi Przedsiębiorstwo Geotechniczno-Konsultingowe GEOTECH z Bydgoszczy za ponad 739 tys. zł. Wykonawca ma osiem miesięcy na opracowanie dokumentacji ujętej w umowie. Ukończenie prac otworzy drogę do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę obwodnic. Łączna długość obu tras wynosi 8,7 km i zostanie zrealizowana w ramach jednego przetargu.
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego w ciągu DK25
Na początkowym odcinku obwodnica przejdzie mostem na ciekiem wodnym, a linię kolejową Chojnice - Nakło nad Notecią przetnie pod wiaduktem kolejowym. Dalej trasa będzie prowadzić równolegle do linii kolejowej. Na przecięciu z drogą wojewódzką 241 planowana jest budowa skrzyżowania, a w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępólenka mostu o konstrukcji gruntowo-powłokowej. Na włączeniu do obecnego przebiegu DK25 powstanie rondo.
Parametry techniczne projektowanej drogi
- klasa techniczna drogi - GP (droga główna ruchu przyspieszonego)
- prędkość projektowa - 70 km/h
- obciążenie nawierzchni - 11,5 t/oś
- przekrój poprzeczny 2 x 1
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pobocza gruntowego - 2,0 m,
Planowane lata realizacji zadania to lata 2024-27.
Mapa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu DK25. Mapa: GDDKIA
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 realizowana bedzie w wariancie W2B. Trasa o dł. 2,3 km, rozpoczyna się w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 25 i biegnie po zachodniej stronie miasta, włączając się ponownie do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 25. W ramach inwestycji zostaną wybudowane skrzyżowania z drogami niższych klas technicznych, obiekt mostowy, odwodnienie, przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z inwestycją oraz wykonane zostanie oznakowanie pionowe i poziome elementów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Obwodnica Kamienia Krajeńskiego powstanie w klasie technicznej GP (główna ruchu przyśpieszonego). Obciążenie nawierzchni powstałej drogi będzie wynosić 11,5 t/oś.
Planowane lata realizacji zadania to lata 2024-27.