Pierwsze zastosowania mieszanek z domieszką gumy na polskich drogach
- conadrogach.pl
- Strabag
- 2014-05-20
Firma STRABAG jest w trakcie realizacji dwóch kontraktów na Dolnym Śląsku i na DW880 na Podkarpaciu z zastosowaniem asfaltów modyfikowanych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Jak zapewnia wykonawca - dzięki zastosowaniu asfaltów z gumą, na przemysłową skalę zostaną wbudowane ekonomicznie opłacalne, przyjazne środowisku mieszanki o polepszonych parametrach wytrzymałościowych. Wartość obu kontraktów to ponad 36 mln zł.
Między miejscowościami Kamień i Byków w powiecie wrocławskim, na odcinku o długości około 2,5 km inżynierowie koncernu STRABAG wbudowują warstwę ścieralną o grubości 5 cm z mieszanki opracowanej według specjalnej receptury laboratorium TPA.
- Opracowana wspólnie z Politechniką Warszawską formuła o znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie przeszła pomyślnie wszelkie próby wytrzymałościowe na doświadczalnym odcinku w Pruszkowie. Cieszymy się, że przy naszym udziale innowacyjne rozwiązania znajdują także zastosowanie na polskich drogach – mówi Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.
Natomiast na początku czerwca planowana jest kolejna inwestycja z zastosowaniem gumy, której Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki w Rzeszowie. Umowa zakłada budowę ponad 16 km drogi wojewódzkiej nr 880 pomiędzy Jarosławiem a Pruchnikiem, z czego prawie 11 km będzie wykonane z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Specjalna technologia pojawi się na odcinku, na którym występują ograniczenia poziomu hałasu ze względu na występującą tam zabudowę wielorodzinną. Na potrzeby tej inwestycji w laboratorium TPA opracowywana jest rzadko stosowana w Polsce mieszanka SMA 5, która dzięki odpowiednim proporcjom zastosowanych w niej materiałów, będzie charakteryzowała się strukturą, pozwalającą na obniżenie hałasu powstającego od poruszających się po niej pojazdów. Zastosowanie gumy dodatkowo zwiększy trwałość budowanej warstwy i poprawi jej parametry wytrzymałościowe.
Oba zastosowania są kolejnym etapem wdrażania i komercjalizacji technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Po trwających 3 lata pracach badawczych, uruchomieniu i zastosowaniu urządzenia do modyfikacji asfaltu gumą, a następnie wybudowaniu odcinka doświadczalnego przyszedł czas na komercyjne wykorzystanie opracowanej technologii.
- Inwestowanie w nowe technologie i implementowanie ich w Polsce to najważniejszy kierunek rozwoju całego koncernu STRABAG. Naszym zdaniem najwyższy czas by firmy budowlane konkurowały między sobą nie tylko potencjałem technicznym. Wyzwaniem najbliższych lat będzie umiejętność wnoszenia nowej jakości i rozwoju w ten sposób rynku budowalnego w Polsce poprzez dostosowywanie go do standardów światowych - mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Równolegle do wykonywanych inwestycji, w ramach projektu badawczego dofinansowanego z funduszy PARP pt. „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” trwają prace nad ukończeniem specyfikacji technicznych oraz poradnika stosowania asfaltów modyfikowanych gumą, z których będzie mogła korzystać cała Polska.
- Opracowana wspólnie z Politechniką Warszawską formuła o znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie przeszła pomyślnie wszelkie próby wytrzymałościowe na doświadczalnym odcinku w Pruszkowie. Cieszymy się, że przy naszym udziale innowacyjne rozwiązania znajdują także zastosowanie na polskich drogach – mówi Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o.
Natomiast na początku czerwca planowana jest kolejna inwestycja z zastosowaniem gumy, której Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzki w Rzeszowie. Umowa zakłada budowę ponad 16 km drogi wojewódzkiej nr 880 pomiędzy Jarosławiem a Pruchnikiem, z czego prawie 11 km będzie wykonane z zastosowaniem tzw. cichej nawierzchni. Specjalna technologia pojawi się na odcinku, na którym występują ograniczenia poziomu hałasu ze względu na występującą tam zabudowę wielorodzinną. Na potrzeby tej inwestycji w laboratorium TPA opracowywana jest rzadko stosowana w Polsce mieszanka SMA 5, która dzięki odpowiednim proporcjom zastosowanych w niej materiałów, będzie charakteryzowała się strukturą, pozwalającą na obniżenie hałasu powstającego od poruszających się po niej pojazdów. Zastosowanie gumy dodatkowo zwiększy trwałość budowanej warstwy i poprawi jej parametry wytrzymałościowe.
Oba zastosowania są kolejnym etapem wdrażania i komercjalizacji technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą pochodzącą z rozdrobnienia zużytych opon samochodowych. Po trwających 3 lata pracach badawczych, uruchomieniu i zastosowaniu urządzenia do modyfikacji asfaltu gumą, a następnie wybudowaniu odcinka doświadczalnego przyszedł czas na komercyjne wykorzystanie opracowanej technologii.
- Inwestowanie w nowe technologie i implementowanie ich w Polsce to najważniejszy kierunek rozwoju całego koncernu STRABAG. Naszym zdaniem najwyższy czas by firmy budowlane konkurowały między sobą nie tylko potencjałem technicznym. Wyzwaniem najbliższych lat będzie umiejętność wnoszenia nowej jakości i rozwoju w ten sposób rynku budowalnego w Polsce poprzez dostosowywanie go do standardów światowych - mówi Alfred Watzl, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Równolegle do wykonywanych inwestycji, w ramach projektu badawczego dofinansowanego z funduszy PARP pt. „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” trwają prace nad ukończeniem specyfikacji technicznych oraz poradnika stosowania asfaltów modyfikowanych gumą, z których będzie mogła korzystać cała Polska.