Pierwszy etap prac dla przyszłej S10 w Wielkopolsce Piła - Wyrzysk
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-12-11
Na spotkaniu informacyjnym, które odbyło się w Pile, przy udziale władz samorządowych, projektanci zaprezentowali wstępnie wyznaczone korytarze przebiegu drogi i zebrali uwagi o lokalnych uwarunkowaniach i nastrojach społecznych.
Wykonanie Studium Korytarzowego umożliwia określenie możliwych lokalizacji pasa terenu pod nowe inwestycje drogowe, z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. R
Dla przyszłej drogi S10 rozpatrywane będą korytarze poprawne technicznie lecz najmniej kolidujące z istniejącą infrastrukturą.
- Rozwiązania na tym etapie mają charakter wstępny i stanowią dane wyjściowe do dalszych prac projektowych, których zwieńczeniem będzie posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych na etapie Studium Korytarzowego (SK) – podkreślają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), zostanie podjęta decyzja o rekomendacji bądź eliminacji danego wariantu. Do dalszych analiz rekomendowane będą min. 2 korytarze (optymalnie 2-3 korytarze).
Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S10 Piła - Wyrzysk. Mapa: GDDKIA
Następnym etapem prac projektowych będzie przygotowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno–Środowiskowego (STEŚ), gdzie w poszczególnych , rekomendowanych korytarzach projektant wkreśli oś drogi, określi jej niweletę, a także opracuje powiązania z istniejąca siecią drogową, rozwiąże problemy obsługi terenów przyległych oraz zaproponuje sposoby pokonania przeszkód terenowych (obiekty inżynierskie) czy też kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.
Jak zapewniają drogowcy opracowania projektowe na bieżąco konsultowane będą m.in. z organami poszczególnych samorządów województwa, powiatu i gminy, zarządcami dróg, kolei, wód, urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych obiektów. Przeprowadzane będą również konsultacje społeczne zaproponowanych wariantów przebiegu drogi ekspresowej Piła – Wyrzysk, umiejscowienia węzłów i dwupoziomowych skrzyżowań z istniejącymi drogami. Konsultacje społeczne planowane są w drugiej połowie przyszłego roku.
Na końcowym etapie STEŚ odbędzie się posiedzenie Zespołu i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem władz samorządowych. Obradujący wytypują preferowany wariant przebiegu drogi ekspresowej S10 wskazany następnie we wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Ostateczne zatwierdzenie preferowanego wariantu drogi nastąpi w Decyzji Środowiskowej (DŚU).
Po uzyskaniu DŚU i zagwarantowaniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie przetargu w formule Projektuj i Buduj. GDDKIA szacuje, że ten etap potrwa około trzy lata.