Płacimy więcej za A4. GDDKIA bezradna wobec koncesjonariusza
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-10-02
Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków od 1 października 2020 r. podniósł stawki opłat za przejazd pojazdów o dopuszczalnej masie do 3,5 tony.
Od 1 października wzrasta opłata za A4 Katowice – Kraków
GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę decyzji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd. - W stanowisku przesłanym 31 lipca br. do Stalexportu wskazaliśmy m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu – przypominają drogowcy.
Niestety wyższe opłaty są już faktem, a GDDKIA nie ma innych możliwości wpłynięcia na decyzję koncesjonariusza. - Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z Umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej Umowy – czytamy w komunikacie.
Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania, obniżając stawki opłat.
Drogowcy obawiają się, że wysokie opłaty za przejazd autostradą mogą prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, które są już w sposób bardzo istotny obciążone ruchem i posiadają znikome rezerwy przepustowości.