Po zimie pierwsze prace na S3 Polkowice – Lubin. Kiedy S3 do Lubawki?
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-03-24
Z wiosną ruszą roboty na pechowym odcinku S3 Polkowice - Lubin
Pierwszym wykonawcą drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ było konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera. W trakcie realizacji zadania olbrzymim problemem okazał się brak postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulowanie płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. Ostatecznie, na początku 2019 r. doszło do zerwania umowy.
Do wykonania pozostało ok. 25 proc. prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Dokończy je konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy), z którym umowę podpisano w listopadzie 2019 r.
Wartość umowy to około 228,4 mln zł. W jej ramach trzeba dokończyć budowę drogi ekspresowej (na odcinku Kaźmierzów - Polkowice 2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pasy awaryjne, na odcinku Polkowice - Lubin Północ 2 jezdnie po 3 pasy ruchu i pasy awaryjne ) oraz węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.
Jak zapewniają drogowcy w okresie zimowym wykonawca wywiązał się z prac dokumentacyjnych i obecnie może przystąpić do robót zasadniczych.
- Wykonawca drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ, w okresie tzw. przerwy zimowej od 23 grudnia do 15 marca, nie wykonywał robót w terenie. Trwały jednak prace przygotowawcze takie jak np. zatwierdzenia Programu Robót, Planu Płatności, wykonanie projektu wykonawczego, uzgodnienia z Inżynierem Kontraktu czy podpisywane były umowy z podwykonawcami – wyjaśniają przedstawiciele GDDKIA.
Wraz z nadejściem sezonu budowlanego wykonawca może rozwinąć prace w terenie. W pierwszej kolejności skupi się na zakresie robót związanych z przełożeniem ruchu z drogi tymczasowej, na co najmniej jedną jezdnię trasy głównej S3 pomiędzy węzłami Polkowice i Lubin Północ.
Umowne zakończenie robót na ponad 14 km odcinku S3-ki przewidziane jest w II kwartale 2021 roku.
Mapa z brakującym odcinkiem drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin. Mapa: GDDKIA
Budowa S3 z Bolkowa do Lubawki możliwa w tym roku
W sumie do zamknięcia budowy trasy S3 na Dolnym Śląsku pozostało jeszcze ponad 45 kilometrów. Oprócz wspomnianego odcinka Polkowice - Lubin w fazę realizacji wkraczają dwa fragmenty S3 prowadzące z Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce o łącznej długości 31,5 km. W październiku 2018 roku zawarto umowy z wykonawcami na realizację w systemie projektuj i buduj. W ostatnim kwartale ubiegłego roku wykonawcy odcinków S3 Bolków - Kamienna Góra i Kamienna Góra - Lubawka złożyli już wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji na oba odcinki zakładane jest zgodnie z przepisami administracyjnymi w I połowie 2020 r. Po ich wydaniu ruszy budowa trasy, która częściowo będzie przebiegać w tunelu.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Mapa: GDDKIA
Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 roku, natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w II połowie 2021.