Po zimie rozpoczynają się naprawy uszkodzonych dróg
- conadrogach.pl
- ZZDW
- 2015-02-23
Uszkodzone nawierzchnie dróg po zimie. Fot. ZZDW
W na drogach wojewódzkich w zachodniopomorskim wykonywane są roboty cząstkowe, polegające na uzupełnianiu pozimowych ubytków w nawierzchniach. Jak co roku temperatura oscylująca wokół zera, ma wpływ na powstawanie nowych uszkodzeń nawierzchni bitumicznych. Woda, która w ciągu dnia topnieje i wpada do szczelin, w nocy zamarza i rozsadza jezdnie.
Klimat panujący na Pomorzu jest wyjątkowo niesprzyjający trwałości nawierzchni drogowych. - Nasze zimy charakteryzują się ponad setką przejść temperatury przez zero rocznie, dlatego blisko 95% powierzchniowych uszkodzeń nawierzchni bitumicznych występuje po zimie. Trzeba przyznać, że wyjątkiem była tu ubiegłoroczna, bardzo łagodna zima, po której nie było zbyt wielu uszkodzeń. W tym roku również uszkodzenia nawierzchni nie są zbyt uciążliwe dla kierowców i Zarządców Dróg - podkreślają drogowcy.
Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych obejmują uszczelnienie pojedynczych pęknięć i wypełnienie ubytków i wybojów a także naprawę połamanych krawędzi jezdni. Większość prac wykonują na bieżąco Rejony Drogowe, wykorzystując mieszanki mineralno-asfaltowe wytwarzane i wbudowywane „na zimno”. Wykorzystywanie tych technologii służy do krótkotrwałego wypełniania uszkodzeń i jest stosowane, gdy nie można użyć mieszanek mineralno-bitumicznych „na gorąco”. Ich wadą jest duża podatność na wilgoć, elastyczność i skłonność do deformacji. Nierzadko te same ubytki, muszą być wypełniane masą na zimno powtórnie w czasie jednej zimy.
Gdy temperatura już na to pozwala, czyli wzrasta powyżej +5 st. C, remontami cząstkowymi zajmują się wyspecjalizowane firmy. Ruszyły już przetargi na wykonywanie tych usług. Jak zaznacza Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich warunkiem jest między innymi dysponowanie przez wykonawców specjalistycznym sprzętem. Kryteriami wyboru są cena usługi i dyspozycyjność, gdyż objęte aktualnymi przetargami remonty cząstkowe będą wykonywane sukcesywnie na wezwanie ZZDW.
Obok technologii z użyciem masy mineralno-asfaltowej „na gorąco”, przy remontach cząstkowych stosuje się również technikę sprysku lepiszczem i posypania grysem o odpowiednim uziarnieniu. W tym wypadku używa się również specjalnych maszyn, między innymi recyklerów do asfaltu i remonterów ciśnieniowych, które wrzucają pod ciśnieniem mieszankę grysu i emulsji asfaltowej bezpośrednio do naprawianego wyboju.
Najwięcej ubytków powstaje na drogach najstarszych i najbardziej zdewastowanych, gdyż z wiekiem nawierzchnie tracą szczelność powierzchniową. Jednymi z najstarszych remontowanych odcinków dróg w woj. zachodniopomorskim, są między innymi odcinki między Sławą a Świdwinem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 152 i między Brzeźnem a Drawskiem Pomorskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 162, które były przebudowywane ostatni raz w połowie lat 80-tych ubiegłego wieku czyli blisko 30 lat temu.
Remonty cząstkowe nawierzchni bitumicznych obejmują uszczelnienie pojedynczych pęknięć i wypełnienie ubytków i wybojów a także naprawę połamanych krawędzi jezdni. Większość prac wykonują na bieżąco Rejony Drogowe, wykorzystując mieszanki mineralno-asfaltowe wytwarzane i wbudowywane „na zimno”. Wykorzystywanie tych technologii służy do krótkotrwałego wypełniania uszkodzeń i jest stosowane, gdy nie można użyć mieszanek mineralno-bitumicznych „na gorąco”. Ich wadą jest duża podatność na wilgoć, elastyczność i skłonność do deformacji. Nierzadko te same ubytki, muszą być wypełniane masą na zimno powtórnie w czasie jednej zimy.
Gdy temperatura już na to pozwala, czyli wzrasta powyżej +5 st. C, remontami cząstkowymi zajmują się wyspecjalizowane firmy. Ruszyły już przetargi na wykonywanie tych usług. Jak zaznacza Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich warunkiem jest między innymi dysponowanie przez wykonawców specjalistycznym sprzętem. Kryteriami wyboru są cena usługi i dyspozycyjność, gdyż objęte aktualnymi przetargami remonty cząstkowe będą wykonywane sukcesywnie na wezwanie ZZDW.
Obok technologii z użyciem masy mineralno-asfaltowej „na gorąco”, przy remontach cząstkowych stosuje się również technikę sprysku lepiszczem i posypania grysem o odpowiednim uziarnieniu. W tym wypadku używa się również specjalnych maszyn, między innymi recyklerów do asfaltu i remonterów ciśnieniowych, które wrzucają pod ciśnieniem mieszankę grysu i emulsji asfaltowej bezpośrednio do naprawianego wyboju.
Najwięcej ubytków powstaje na drogach najstarszych i najbardziej zdewastowanych, gdyż z wiekiem nawierzchnie tracą szczelność powierzchniową. Jednymi z najstarszych remontowanych odcinków dróg w woj. zachodniopomorskim, są między innymi odcinki między Sławą a Świdwinem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 152 i między Brzeźnem a Drawskiem Pomorskim w ciągu drogi wojewódzkiej nr 162, które były przebudowywane ostatni raz w połowie lat 80-tych ubiegłego wieku czyli blisko 30 lat temu.