Pod koniec roku Kędzierzyn-Koźle ominiemy obwodnicą
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-06-10
Budowana północna obwodnica Kędzierzyna-Koźle będzie stanowiła przedłużenie istniejącej dwujezdniowej obwodnicy, która biegnie w kierunku autostrady A4. Nowa trasa rozpocznie się rondem w ciągu DK40, ominie Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włączy się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec. Do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 426 będzie to jednojezdniowa droga z dodatkowym naprzemiennym pasem do wyprzedzania (2+1). Za skrzyżowaniem, czyli niemal na połowie długości obwodnicy, będzie to droga o przekroju jednojezdniowym dwupasowym.
Budowa S11 obwodnicy Olesna. Objazdy z powodu prac na węźle Olesno
Nowy odcinek drogi krajowej nr 40 - północna obwodnica Kędzierzyna-Koźle. Zdjecia: GDDKIA
W ramach inwestycji powstanie 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Wartość umowy z wykonawcą wynosi 220 mln zł, a wartość całkowita projektu to 272,4 mln, z czego wysokość dofinansowania ze środków UE to 207,8 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Koniec remontu A4 w pobliżu MOP-u Góra św. Anny. Od lipca prace na jezdni północnej
Budowa jednego z rond w ciągu obwodnicy Kędzierzyna -Koźle. Zdjecia: GDDKIA
Aktualnie zaawansowanie rzeczowe dla tego zadania jest na poziomie około 80 procent. Planowany termin zakończenia budowy północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla to IV kwartał 2022 r.
W ramach robót drogowych na całej długości trasy głównej położono już warstwę podbudowy pomocniczej z kruszywa oraz podbudowę bitumiczną. Jest już także warstwa wiążąca. Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia oraz prac brukarskich. Trwają również prace związane z budową kolejnych trzech rond. Jedno czterowlotowe, które docelowo połączy budowaną obwodnicę z DW426, drugie to rondo na skrzyżowaniu z drogą powiatową w kierunku Jaryszowa oraz trzecie łączące budowaną obwodnicę z przyszłą drogą gminną – łącznikiem do dotychczasowej drogi krajowej nr 40 w obszarze dzielnicy Blachownia Śląska.
Budowa obiektów mostowych na obwodnicy w ciągu DK40, obwodnicy Kędzierzyna-Koźle. Zdjecia: GDDKIA
Prowadzone są prace na trzynastu obiektach inżynierskich. Na obiekcie nad kanałem Gliwickim, jednym z najdłuższych i najbardziej charakterystycznych w ciągu obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwają już prace wykończeniowe. Głównymi elementami konstrukcji są tutaj łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z płytą betonową.