Polaqua i Budimex podzielą się budową trasy S61 via Baltica
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-11-21
- Wybraliśmy najkorzystniejsze oferty w przetargach na dwa odcinki S61 i przekazujemy dokumentację do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych celem przeprowadzenia tzw. kontroli uprzedniej. Jeżeli nie będzie odwołań do 2 grudnia br., to po zakończeniu kontroli planujemy podpisać umowę jeszcze przed końcem 2019 r. – zapowiadają przedstawiciele GDDKIA.
Przypomnijmy, że umowy z poprzednimi wykonawcami odcinków trasy S61 zostały rozwiązane w maju i czerwcu tego roku. Na odcinku Podborze - Śniadowo stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała ZRID w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję.
Z kolei na fragmencie Suwałki - Budzisko realizowanym przez Impresa Pizzarotti brak było właściwej mobilizacji wykonawcy w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji.
S61 Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko mają nowych wykonawców - mapa trasy via Baltica. Mapa: GDDKIA
Przed nowymi wykonawcami stoi jeszcze uzyskanie wszystkich niezbędnych zezwoleń i decyzji by mogła ruszyć budowa. I tak, POLAQUA (po podpisaniu umowy na odcinek S61 Podborze - Śniadowo) będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km drogi ekspresowej S8 (nawierzchnia asfaltowa). Wykonawca chce za to 749 mln zł.
Realizacja drogi S61 Podborze - Śniadowo:
- 29 kwietnia 2017 r. - ogłoszenie przetargu
- 28 listopada 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy RUBAU (479,1 mln zł)
- 30 stycznia 2018 r. - podpisanie umowy
- 16 maja 2019 r - GDDKiA odstępuje od budowy
- 16 sierpnia 2019 r. - ponowny przetarg na P&B
- 21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy POLAQUA (749 mln zł)
Z kolei odcinek via Baltica Suwałki - Budzisko ma już decyzję Zgodę na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), więc Budimex - po podpisaniu umowy - ma zbudować 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego do granicy z Litwą. Zadanie to firma wyceniła na 1 mld 37 mln zł.
Realizacja drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko
- 20 kwietnia 2016 r. - ogłoszenie o zamówieniu
- 24 marca 2017 r. - otwarcie ofert (wpłynęło 9)
- 13 kwietnia 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - Impresa Pizzarotti 605,5 mln zł (następna oferta PORR - 643,2 mln zł, kolejna Konsorcjum TRAKCJA 684,25 mln zł)
- 6 czerwca 2017 r. - zawarcie umowy
- 20 maja 2019 r. - wojewoda wydaje zrid
- 17 czerwiec 2019 - GDDKiA odstępuje od umowy
- 9 sierpnia 2019 - ogłoszenie nowego przetargu
- 21 listopada 2019 - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Budimex (1,037 mld zł)
Oba odcinki, na które wybrane zostały dziś najkorzystniejsze oferty będą fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiegającą przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie.
Realizacja trasy via Baltica podzielona jest na 11 odcinków realizacyjnych (licząc z drugą nitką obw. Szczuczyna), z których:
Pięć jest w budowie: Śniadowo-Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obw. Szczuczyna oraz odc. Wysokie - Raczki.
Na dwa Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko, właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty.
Cztery odcinki są w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - węzeł Kolno (podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (warmińsko-mazurskie).