Półmetek na budowie obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK20
- A.K.
- conadrogach.pl, Strabag
- 2016-12-08
Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2015 r. i jak ocenia wykonawca postępują zgodnie z przyjętym harmonogramem. Osiągnęły 70 proc. zaawansowania technicznego i 62 proc. finansowego.
W ramach kontraktu konsorcjum ułożyło około 5 tys. metrów bieżących nawierzchni bitumicznej na trasie głównej, nawierzchnię bitumiczną na 12 węzłach, a także rozpoczęło roboty wykończeniowe – realizację poboczy, w tym humusowanie i montaż oświetlenia.
Fot. Strabag
Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Projekt obwodnicy obejmował 9 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu biegnącego nad trzytorową linią kolejową oraz obiektów mostowych, szereg urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Z uwagi na charakter terenu, na którym będzie przebiegała obwodnica Kościerzyny, konieczne było zaprojektowanie szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Trzeba zaznaczyć, że roboty budowlane odbywają się na terenie morenowym w sąsiedztwie trzech jezior: Wierzysko, Dobrogoszcz, Bibrowskie oraz licznie występujących oczek wodnych.
Obwodnica Kościerzyny powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię. Będzie miała 7,6 km długości oraz dwa pasy ruchu w jedną stronę i jeden w przeciwną (2+1) z rezerwą pod przyszłą rozbudowę do przekroju drogi 2+2.
Obwodnica Kościerzyny ominie miasto od południa, wyprowadzając ruch tranzytowy z zatłoczonego centrum. Ponadto przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i ruchu samochodowego oraz wpłynie pozytywnie na środowisko.
Wartość realizowanej inwestycji wynosi 168 mln złotych brutto.