Północna obwodnica Olsztyna DK51. Do dalszych prac warianty w korytarzu zachodnim
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-03-01
Projektanci przedstawili wyniki Studium korytarzowego dla północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit projektowanej w ciągu DK51. Do dalszych analiz w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) projektanci zarekomendowali warianty optymalnych przebiegów obwodnicy Olsztyna i Dywit w obu korytarzach.
Warmińsko-mazurskie. Obecnie w budowie dwa odcinki dróg ekspresowych: S61 i S16
Obecna DK51 w okolicach Olsztyna. Zdjęcia: GDDKIA
Rekomendacje projektantów dotyczące przebiegu obwodnicy Olsztyna z obwodnicą Dywit to:
- wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w Las Miejski),
- wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,
- wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.
W opinii projektantów wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń budynków mieszkalnych. Obwodnica Olsztyna i Dywit w tym wariancie stanowi najkrótszy przebieg ze wszystkich analizowanych kombinacji. Także pod względem całkowitego kosztu inwestycji wariant O6+D4 jest wariantem najkorzystniejszym.
Wskazany do dalszych prac wariant w korytarzu zachodnim O4+D1 jest korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń.
Z kolei wariant O1+D3 w korytarzu zachodnim jest najkorzystniejszy ze względu na najmniejszą liczbę wyburzeń budynków mieszkalnych i rekomendowany przez część społeczeństwa oraz władze gminy Dywity.
Wszystko wskazuje na to, że może być duży problem z realizacją i finansowaniem obwodnicy w wariancie przebiegu w korytarzu wschodnim. GDDKIA sugeruje, że skoro trasa będzie poprowadzona po terenach należących do miasta Olsztyna, powinno ono finansować inwestycję.
- Wariant 06, który z wariantem D4 obejścia Dywit po stronie zachodniej stanowi obwodnicę Olsztyna w ciągu DK51, przebiega prawie w połowie (ok.7 km z 16 km obwodnicy) po terenie administracyjnym Olsztyna. Z uwagi na to, że Olsztyn jest miastem na prawach powiatu, finansowanie 7 km odcinka obwodnicy w wariancie O6 należy do Prezydenta Olsztyna. W Studium korytarzowym przeanalizowano również wariantowe połączenie obwodnicy Olsztyna z istniejącą DK51 o długości od 3,7 km do 6,3 km, w zależności od wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 (oznaczone jako D1 i D3). Powyższe połączenie stanowi drogę gminną, której projektowanie i budowa jest zadaniem Wójta Gminy Dywity – podaje GDDKIA.
Na spotkaniu, które odbyło się 14 lutego 2023 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Olsztynie zarówno Prezydent Olsztyna jak i Wójt Gminy Dywity oświadczyli, że nie dysponują środkami na sfinansowanie ww. odcinków dróg. Ponadto Prezydent Olsztyna w piśmie z 24 lutego 2023 r. nie zadeklarował gotowości finansowania wariantu O6. Jednoczenie wskazał, że wariant ten jest sprzeczny z interesem miasta.
- W związku z powyższym, dalsza analiza przebiegu obwodnicy Olsztyna w wariancie wschodnim O6+D4 jest nieracjonalna. Uwzględniając powyższe uwarunkowania, ZOPI przyjął do dalszych analiz warianty O1, O2 i O4 w korytarzu zachodnim – podsumowują drogowcy.
Warianty przyjęto jednak z uwagami, że należy skorygować przebieg wariantu O4 tak, by ominąć tereny znajdujące się w granicach administracyjnych Olsztyna.
Początek obwodnicy we wszystkich wariantach będzie zlokalizowany na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa (w km 76,91). Obwodnica we wszystkich wariantach będzie kończyć się w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.
Mapa przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 - warianty w korytarzu zachodnim
Mapa: GDDKIA
Harmonogram prac dla północnej obwodnicy Olsztyna
Kolejnym etapem prac, jest wykonanie STEŚ. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał SK, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Prace obejmą wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.
W II połowie 2024 roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym wariancie. Po uzyskaniu DŚU ruszy opracowanie Koncepcji programowej (KP) dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. KP będzie podstawą ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. - Przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj planujemy w II połowie 2027 roku – informują drogowcy.
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Od sierpnia ubiegłego roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie przetargu jest budowa obwodnicy Gąsek, a do 2030 roku mają powstać obwodnice Pisza i Szczytna (obie są obecnie na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 r. dla której GDDKIA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. W finasowaniu opracowania dokumentacji uczestniczy też Gmina Dobre Miasto.