Ponad 15 km nadmorskiej trasy Łukęcin - Pobierowo- Trzęsacz - Lędzin do przebudowy
- A.K.
- ZZDW, conadrogach.pl
- 2017-01-30
- Pas nadmorski na Pomorzu Zachodnim w okresie wakacyjnym to jedno z najbardziej obleganych miejsc w kraju. Wciąż pracujemy nad tym, aby nasza infrastruktura drogowa gwarantowała jak najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, zarówno dla turystów, jak i mieszkańców. Zrealizowanie odcinka Łukęcin - Lędzin poprawi skomunikowanie dwóch największych zachodniopomorskich kurortów: Międzyzdrojów i Kołobrzegu oraz szeregu mniejszych, ale również bardzo popularnych miejscowości: m.in. Pobierowa, Pustkowa, Trzęsacza i Rewala - podkreśla marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Planowany do przebudowy odcinek ma około 15,4 km długości. Nawierzchnia ma tu liczne ubytki i odkształcenia, a jej szerokość waha się od 6-6,3 m (z wyjątkiem odcinka lotniskowego między Łukęcinem a Pobierowem). Na przewidzianym do przebudowy odcinku znajduje się szereg miejscowości wypoczynkowych. Są to Pobierowo, Pustkowo, Trzęsacz i Rewal. Na wszystkich wlotach do tych miejscowości zaprojektowano elementy spowalniające ruch.
Przebudowa rozpocznie się w Łukęcinie na skrzyżowaniu z ulicą Morską. Obecnie na skrzyżowaniu tym działają światła tylko w ciągu drogi wojewódzkiej i są to światła powiązane z czujnikiem reagującym na nadmierną prędkość pojazdów.
Po przebudowie cały ruch na skrzyżowaniu będzie regulowany pełną sygnalizacją świetlną. Za Łukęcinem zaczyna się dawny odcinek lotniskowy o długości 2,2 km, który ma dwa duże place manewrowe.
Zachowana zostanie tu 10-metrowa szerokość drogi z dwoma 3,5 metrowymi pasami ruchu i 1,5 metrowymi utwardzonymi poboczami. Dodatkowo wzdłuż placów powstanie wyspa rozdzielająca, która uporządkuje wjazd i wyjazd . Na placach za pomocą oznakowania poziomego wyznaczone zostaną również miejsca postojowe.
Na pierwszym skrzyżowaniu DW nr 102 z dojazdem do Pobierowa powstanie rondo.
Od tego miejsca do stacji benzynowej BP zaprojektowano trwały rozdział pasów z wyniesioną wyspą – chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa pojazdom wjeżdżającym i wyjeżdżającym z Pobierowa. W tej chwili na kilku niebezpiecznych wyjazdach z tej miejscowości często dochodzi do wypadków.
Kolejną miejscowością na trasie jest Trzęsacz – droga zostanie tu przesunięta i zwężona z obecnych 7 do 6 m, tak by po obu stronach jezdni zmieścił się chodnik. Obecnie po stronie, gdzie znajduje się mocno wysunięty budynek obowiązuje zakaz ruchu pieszych.
Przed Lędzinem, na Kanale Dreżewo zbierającym wodę z pół uprawnych i odprowadzającym ją do jeziora Liwia Łuża, zostanie przebudowany most wraz z dwoma przepustami. Jezdnia ma w tym miejscu szerokość 7 metrów, a obiekt mostowy długość 8,8 m.
Most został zbudowany w 1930 r. jako jednoprzęsłowy ustrój monolityczny. 87-letni obiekt ma widoczne fragmenty skorodowanego betonu i odsłonięte, również skorodowane zbrojenie. W równie złym stanie są żelbetowe rurowe przepusty. Wszystkie trzy obiekty zostaną rozebrane, a w ich miejscu powstaną nowe konstrukcje.
Koniec przebudowy przewidziano w Lędzinie na rondzie będącym skrzyżowaniem dróg wojewódzkich nr 102 i 110.