PORR wchodzi na plac budowy odcinka S3 Bolków – Lubawka. Wyzwaniem będą tunele
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-08-27
Budowę drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka (granica państwa) podzielono na dwa zadania, które będą realizowane w tym samym czasie:
- S3 od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), długość około: 16,1 km
- S3 od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, długość około: 15,3 km.
Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą realizowany jest w systemie "projektuj i buduj" przez konsorcjum firm PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH (partner) na podstawie umowy zawartej 17 października 2018 r. Koszt budowy tego odcinka to ponad 1,5 mld zł, a jego oddanie do ruchu przewidziane jest na II połowę 2023 roku.
Co z autostradą A4 i drogą S5 na Dolnym Śląsku?
Największym wyzwaniem będzie wybudowanie dwóch tuneli drogowych dwukomorowych:
- Tunel TS-26.1 - jezdnia prawa drogi S3 (kierunek Lubawka), dł. ~2273 m
- Tunel TS-26.2 – jezdnia lewa drogi S3 (kierunek Legnica), dł. ~2300 m
- Tunel TS-32.1 - jezdnia prawa drogi S3 (kierunek Lubawka), dł. ~320 m
- Tunel TS-32.2 – jezdnia lewa drogi S3 (kierunek Legnica), dł. ~320 m
Tunel TS-26 będzie miał około 2300 m długości. Nawy główne tunelu, ze względu na duży przekrój poprzeczny, będą wykonywane metodą górniczą NATM, tj. Nową Austriacka Metoda Tunelowania. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.
A4 koło Krzyżowej jest przejezdna ale będzie wymiana płyt. Jak powstawała betonowa autostrada?
Odcinek drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra – Lubawka rozpoczyna się zaraz za węzłem Bolków (skrzyżowanie drogi S3 z drogą krajowa nr 5). Dalej biegnie na południe do węzła Bolków, równolegle do rzeki Sadówka na zachód od miejscowości Sady Dolne, po czym przecinając miejscowość Sady Górne trafia w pasmo Gór Wałbrzyskich. Przy miejscowości Stare Bogaczowice obiera kierunek zachodni, a w Nowych Bogaczowicach zaczyna biec na południowy – zachód. Dalej trasa przebiega w tunelach dwukomorowych i kolejno przecina tory kolejowe i rzekę Lesk, zmienia kierunek na zachodni i kieruje się do węzła Kamienna Góra Północ, za którym kolejno przecina rzekę Bóbr oraz w dwóch miejscach tory kolejowe. W okolicy Kamiennej Góry, którą trasa omija po stronie zachodniej, zmienia kierunek na południowy i biegnie do węzła Kamienna Góra Południe). Za węzłem przecina rzekę Bystra i ponownie rzekę Bóbr oraz tory kolejowe. Na dalszym odcinku trasa poprowadzona jest po wschodniej stronie terenów leśnych, a następnie przechodzi pomiędzy lasami. Droga S3 ponownie przecina tory kolejowe oraz rzekę Bóbr, omija miasto Lubawka po stronie zachodniej i biegnie do węzła Lubawka, za którym kieruje się na południe do granicy państwa. Przedmiotowy odcinek kończy swój bieg na granicy Polski z Czechami.
Na całym odcinku drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. Budowa drogi S3 Bolków – granica państwa, o dł. 31,37 km obejmuje w szczególności: realizację trzech węzłów drogowych i budowę 69 obiektów inżynierskich, w tym: zadanie III - 33 obiektów inżynierskich (1 most, 7 wiaduktów w ciągu S3, 4 wiaduktów nad S3, 2 tunele, 1 przejazd gospodarczy, 13 przejść dla zwierząt), zadanie IV – 36 obiektów inżynierskich (5 mosty, 9 wiaduktów w ciągu S3, 3 wiaduktów nad S3, 3 przejazdy gospodarcze, 16 przejść dla zwierząt).
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka. Mapa: GDDKIA
Podstawowe parametry techniczne projektowanej S3:
- klasa drogi S
- przekrój normalny 2 x 2
- szerokość pasów ruchu 3,50 m
- szerokość pasów awaryjnych 2,50 m
- nośność nawierzchni 115 KN/oś
- tunele TS26 oraz TS32 dwa tunele drogowe dwu-komorowe
- szerokość jezdni w tunelach 2 x 3,5 m pasy ruchu + 2,5 m pas awaryjny + 0,5 m opaska. II.
Konieczne poprawki na S3 Lubin – Polkowice
Plany zakładają, ze drogą ekspresową S3 dojedziemy do granicy z Czechami pod koniec 2023 roku. Tam ekspresowa S3-ka powinna połączyć się z czeską autostradą D11, która poprowadzi aż do Pragi.
Droga ekspresowa S3 stanowi element postulowanego korytarza paneuropejskiego – CETC – The Central European Transport Corridor, tj. korytarza transportowego łączącego Skandynawię przez porty Świnoujście – Szczecin z północnymi Włochami przez Czechy i Austrię. Odcinek drogowy tego korytarza przez terytorium Polski będzie przebiegał ze Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Legnicę, Jawor, Bolków do przejścia granicznego w Lubawce. Droga ekspresowa S-3 stanowić będzie główną oś transportową Północ – Południe na terenie zachodniej Polski.