1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Powstaną most w Skwierzynie, obwodnice Drezdenka, Jezior i...

Powstaną most w Skwierzynie, obwodnice Drezdenka, Jezior i...

  1. conadrogach.pl
  2. Lubuski Um
  3. 2014-01-17
Powstaną most w Skwierzynie, obwodnice  Drezdenka, Jezior i...
Obwodnica Drezdenka w ciagu dróg wojewódzkich nr 158 i DW160, obwodnica Jezior na DW303, rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 158 w Wawrowie – te trzy inwestycje decyzją zarządu województwa lubuskiego zostały wpisane do tegorocznego budżetu. W planie budowy dróg i mostów znalazał się także harmonogram budowy mostu na Warcie w Skwierzynie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 159.
Zarząd województwa lubuskiego przyjął plan budowy dróg i mostów w oparciu o nową perspektywę. - Będziemy remontować, budować, modernizować drogi regionalne, które łączą się z krajowymi – A2, A4, A18, S3, tak by poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Na drogi i obwodnice chcemy przeznaczyć 561 mln zł. 15 proc., czyli 84 mln zł to wkład własny samorządu województwa, a 85 proc., czyli ok. 477 mln zł to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W sumie na drogi i kolej, a więc oś priorytetową dotyczącą transportu przeznaczamy 24 proc. alokacji. Na inwestycje kolejowe  - Berlinkę na południu województwa i drogę kolejową nr 203 na północy zapisaliśmy 100 mln zł – tłumaczyła marszałek Elżbieta Polak.

DW159: Most na Warcie w Skwierzynie – inwestycja strategiczna

W planie przyjętym przez zarząd znalazła się rozbiórka i budowa nowego mostu w Skwierzynie wraz z mostem objazdowym. Całość kosztować ma 22,5 mln zł. – W lutym/marcu chcemy rozpocząć procedurę przetargową. W kwietniu będzie można składać wnioski, do czerwca chcemy je ocenić, ale liczymy się, że mogą być odwołania, więc procedura może się przesunąć. W drugim półroczu planujemy przygotować wniosek o dofinansowanie w nowej perspektywie. Rozpoczęcie robót nastąpiłoby na początku przyszłego roku – powiedział Bogdan Nowak, wicemarszałek województwa.

Problemem jest jednak most zastępczy na czas realizacji inwestycji. Nie ma bowiem zgody zarządu na wydanie 5 mln zł na most zastępczy, który miałby być używany tylko przez dwa lata. – Dlatego rozmawiamy z wojskiem o postawieniu mostu tymczasowego. Liczymy, że uda się go postawić szybciej i taniej. (...)Równocześnie zarząd prowadzi rozmowy techniczne z batalionem saperów z Krosna Odrzańskiego. Rozważamy też wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście do czasu wybudowania przeprawy zastępczej. Pozwoli to na zwiększenie dopuszczalnego tonażu. W tej chwili przez most mogą przejeżdżać auta do 20 ton, co utrudnia funkcjonowanie tamtejszym firmom – zaznaczyła wicemarszałek Nowak.

Obwodnica Drezdenka - DW158/DW160, obwodnica Jezior DW303 i DW158 w Wawrowie

Dzięki temu, że udało się zaoszczędzić 15 mln zł na przekształceniu gorzowskiego szpitala, zarząd województwa może zwiększyć budżet na 2014 rok o wolne środki i przeznaczyć je na trzy nowe inwestycje – budowę obwodnicy Drezdenka, obwodnicy Jezior i drogę w Wawrowie. Wymaga to jeszcze zmiany w Wieloletnim Planie Finansowym, co leży w kompetencjach Sejmiku.

– Za obejściem w miejscowości Jeziory przemawia stan nawierzchni – jest brukowana, wąska, nie można tam wybudować chodnika – a także połączenie z droga ekspresową S3 i Portem Lotniczym. Brak obwodnicy Drezdenka odczuwają mieszkańcy. Przez miasto biegnie pięć dróg wojewódzkich, nie ma krajowej. Natężenie ruchu jest więc ogromne – powiedział Henryk Napierała, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. Z ważniejszych inwestycji wymienił też: dojazd do węzła autostrady A2 w Torzymiu, remont dróg wojewódzkich nr 295, DW296, DW297 prowadzących do węzłów autostradowych, obwodnicę Lubska, Rzepina, Kożuchowa.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 158 Utrudnienia na drodze 159 Jak dojadę - Drezdenko