Powstaną most w Skwierzynie, obwodnice Drezdenka, Jezior i...
- conadrogach.pl
- Lubuski Um
- 2014-01-17
DW159: Most na Warcie w Skwierzynie – inwestycja strategiczna
W planie przyjętym przez zarząd znalazła się rozbiórka i budowa nowego mostu w Skwierzynie wraz z mostem objazdowym. Całość kosztować ma 22,5 mln zł. – W lutym/marcu chcemy rozpocząć procedurę przetargową. W kwietniu będzie można składać wnioski, do czerwca chcemy je ocenić, ale liczymy się, że mogą być odwołania, więc procedura może się przesunąć. W drugim półroczu planujemy przygotować wniosek o dofinansowanie w nowej perspektywie. Rozpoczęcie robót nastąpiłoby na początku przyszłego roku – powiedział Bogdan Nowak, wicemarszałek województwa.
Problemem jest jednak most zastępczy na czas realizacji inwestycji. Nie ma bowiem zgody zarządu na wydanie 5 mln zł na most zastępczy, który miałby być używany tylko przez dwa lata. – Dlatego rozmawiamy z wojskiem o postawieniu mostu tymczasowego. Liczymy, że uda się go postawić szybciej i taniej. (...)Równocześnie zarząd prowadzi rozmowy techniczne z batalionem saperów z Krosna Odrzańskiego. Rozważamy też wprowadzenie ruchu wahadłowego na moście do czasu wybudowania przeprawy zastępczej. Pozwoli to na zwiększenie dopuszczalnego tonażu. W tej chwili przez most mogą przejeżdżać auta do 20 ton, co utrudnia funkcjonowanie tamtejszym firmom – zaznaczyła wicemarszałek Nowak.
Obwodnica Drezdenka - DW158/DW160, obwodnica Jezior DW303 i DW158 w Wawrowie
Dzięki temu, że udało się zaoszczędzić 15 mln zł na przekształceniu gorzowskiego szpitala, zarząd województwa może zwiększyć budżet na 2014 rok o wolne środki i przeznaczyć je na trzy nowe inwestycje – budowę obwodnicy Drezdenka, obwodnicy Jezior i drogę w Wawrowie. Wymaga to jeszcze zmiany w Wieloletnim Planie Finansowym, co leży w kompetencjach Sejmiku.
– Za obejściem w miejscowości Jeziory przemawia stan nawierzchni – jest brukowana, wąska, nie można tam wybudować chodnika – a także połączenie z droga ekspresową S3 i Portem Lotniczym. Brak obwodnicy Drezdenka odczuwają mieszkańcy. Przez miasto biegnie pięć dróg wojewódzkich, nie ma krajowej. Natężenie ruchu jest więc ogromne – powiedział Henryk Napierała, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. Z ważniejszych inwestycji wymienił też: dojazd do węzła autostrady A2 w Torzymiu, remont dróg wojewódzkich nr 295, DW296, DW297 prowadzących do węzłów autostradowych, obwodnicę Lubska, Rzepina, Kożuchowa.