1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Powstanie autostrada A18! Ruszył przetarg na przebudowę schodów Olszyna - Golnice

Powstanie autostrada A18! Ruszył przetarg na przebudowę schodów Olszyna - Golnice

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2018-12-07
Powstanie autostrada A18! Ruszył przetarg na przebudowę schodów Olszyna - Golnice
Przetarg na budowę autostrady A18 ogłoszony. Do połowy stycznia 2019 r. wykonawcy mogą składać oferty na przebudowę 22 km odcinka Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA
Na przebudowę betonowych płyt na drodze krajowej nr 18 Olszyna – Golnice kierowcy czekali od lat. Zgodnie z zapowiedzią 6 grudnia ogłoszony został przetarg na przebudowę pierwszych 22 km drogi i dostosowanie do parametrów autostrady. Wreszcie jest szansa, że za kilka lat kierowcy pojadą komfortową A18-stką.

Od wielu lat stan techniczny nawierzchni jezdni południowej pseudo autostrady A18 Olszyna - Golnice jest bardzo zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.

 

Autostrada A18 doczekała sie przebudowy

Jezdnia południowa autostrady A18 doczekała się wreszcie przebudowy. Zdjęcia: GDDKIA

 

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali jeszcze Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. Jej przebudowa zrealizowana miała być jeszcze w poprzednim dziesięcioleciu. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006. Na przebudowę południowej jezdni zabrakło pieniędzy i inwestycja spadła z listy drogowych priorytetów.

 

I etap prezbudowy A18-ki zaczął się w 2004 r

I etap przebudowy A18-ki zaczął się w 2004 roku.

 

Inwestycja ostatecznie została ujęta w Programie Budowy Dróg na lata 2014-2023 i w połowie tego roku rząd skierował zadanie do realizacji.

Zadanie polega na przebudowie południowej jezdni przyszłej autostrady A18 na odcinku od węzła Olszyna - węzła Golnice. Termin składania ofert na dostosowanie pierwszych 22 km drogi do parametrów autostrady wyznaczono na 15 stycznia 2019 r.

Roboty budowlane obejmą odcinek od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady (OUA), węzła autostradowego Żary w km 24,73 (przebudowa elementów istniejącego węzła typu "półkoniczyna"), obiektów inżynierskich ( 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, 1 most, 1 przejście pod autostradą).

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 odcinek Olszyna - Golnice do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych.

Inwestycja podzielona jest na odcinki realizacyjne:

  • odcinek węzeł Olszyna do km 11,86,

  • odcinek od km 11,86 do km 33,76,

  • odcinek od km 33,76 - granica województwa,

  • odcinek granica województwa - węzeł "Golnice".

Oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych planowane jest w latach 2021-2023.

Autostrada A18, a dokładnie droga krajowa nr 18 (ponieważ nadal nie ma parametrów autostrady) o długości docelowej około 78 km przebiega przez województwa dolnośląskie i lubuskie. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.Trasa ma duże znaczenie bo zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18