1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Poznań: Po 5 latach rondo Kaponiera otwarte

Poznań: Po 5 latach rondo Kaponiera otwarte

  1. conadrogach.pl
  2. PIM
  3. 2016-09-06
Poznań: Po 5 latach rondo Kaponiera otwarte
Poznańskie rondo Kaponiera zostało udostępnione dla wszystkich relacji ruchu kołowego i tramwajowego. Przebudowa ciągnęła się prawie 5 lat. Zdjęcia: PIM
Od kilku dni z ronda Kaponiera, na którym zakończyły się roboty budowlane, mogą wreszcie korzystać wszyscy uczestnicy ruchu. Słynne poznańskie rondo zostało udostępnione dla wszystkich relacji ruchu kołowego i tramwajowego, oraz uruchomione zostają przystanki na moście Uniwersyteckim, w ciągu ulicy Święty Marcin. Ruch na rondzie jest regulowany poprzez sygnalizację świetlną podłączoną do systemu ITS, dającą priorytet środkom komunikacji publicznej.

Jak poruszać się po rondzie Kaponiera w Poznaniu

Zarówno wprowadzone nowe rozwiązania komunikacyjne, jak i natężenie ruchu będą wymagały od jego uczestników koncentracji i przestrzegania przepisów. Po modernizacji wszyscy musimy nauczyć się korzystać z Kaponiery na nowo.

Przed rozpoczęciem modernizacji codziennie przez Kaponierę przejeżdżało ok. 77 tysięcy pojazdów. To miejsce jest najważniejszym węzłem przesiadkowym dla pasażerów komunikacji publicznej. W ciągu doby przejeżdża tędy ponad 2,5 tys. miejskich autobusów i tramwajów. Po wprowadzeniu udogodnień dla rowerzystów oraz wydzieleniu dróg i pasów dla jednośladów, Kaponiera jest również jednym z ważniejszych punktów na rowerowej mapie Poznania.

Zasady poruszania sie po rondzie Kaponiera w Poznaniu

Jedną z wprowadzonych na Kaponierze nowości są czerwone pasy dróg rowerowych, na których obowiązuje ruch jednokierunkowy, zgodny z oznakowaniem poziomym. Wyjątkiem jest dwukierunkowa droga rowerowa po zachodniej stronie ul. Roosevelta, wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Zwierzyniecką. Na wlotach na rondo wyznaczono śluzy rowerowe, mające umożliwiać rowerzystom bezpieczne oczekiwanie na przejazd i zmianę kierunku dalszej jazdy.

- Zabroniona jest jazda rowerem po jezdni obok pasa dla rowerów, jazda pasami rowerowymi w kierunku niezgodnym z oznakowaniem poziomym, skręcanie pod prąd, jazda chodnikiem (poza sytuacjami określonymi w przepisach) oraz nieoczekiwane zatrzymywanie się na pasie lub drodze rowerowej - mówi Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu i jednocześnie przypomina kierowcom, że rowerzyści, jadący pasem rowerowym po ul. Święty Marcin w stronę ronda, mają pierwszeństwo przed pojazdami zjeżdżającymi na pas do skrętu w prawo, w kierunku mostu Teatralnego.

Kierowcy muszą pamiętać, że zabronione jest poruszanie się samochodów po pasach rowerowych, zatrzymywanie się na nich lub wymuszanie pierwszeństwa w stosunku do rowerzystów znajdujących się na pasach dla nich przeznaczonych.

Ruch na rondzie, na wszystkich wjazdach i zjazdach, reguluje sygnalizacja świetlna. Zarówno kierowcy, jak i rowerzyści nie powinni więc mieć kłopotu z poruszaniem się w tym miejscu.

Miejski Inżynier Ruchu przypomina, że na rondzie zabronione będzie przekraczanie przez pieszych wszystkich jezdni na poziomie 0 oraz wkraczanie na drogi i pasy rowerowe, w tym w szczególności na przejazd rowerowy przez ul. Zwierzyniecką.

Kaponiera w systemie ITS

- Zakończenia prac budowlanych nie traktujemy jako powodu do specjalnego świętowania, choć cieszymy się, że wreszcie uda się przywrócić normalne funkcjonowanie tej części układu drogowego Poznania. W pełni zadowoleni będziemy za kilkanaście dni, kiedy oddamy do użytku poziom -2 obiektu, w tym przystanki PST - mówi Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich sp. z o.o. i dodaje, że zmodernizowana Kaponiera powinna służyć poznaniakom co najmniej przez kilkadziesiąt lat, bez potrzeby gruntownej przebudowy.

Kaponierę wyposażono w nowy System Informacji Miejskiej, który będzie kierował pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazywał kierunki dotarcia do określonych części miasta. System został przygotowany w jednolitej formie, która staje się wzorcem dla wszystkich obiektów drogowych w Poznaniu. Jeszcze przed oddaniem ronda do użytku, przedstawiciele ZTM będą rozdawali pieszym w jego okolicach ulotki z mapą sieci tramwajowej i rozmieszczeniem przystanków komunikacji miejskiej.

Rondo Kaponiera w Poznaniu

Nowoczesny węzeł

W ciągu doby przez Kaponierę przejeżdża średnio 2580 pojazdów komunikacji zbiorowej: 1764 tramwaje, 678 autobusów dziennych i 138 autobusów nocnych. Tu krzyżują się trasy pojazdów dowożących pasażerów z odległych rejonów miasta: Dębca, Górczyna, Starołęki, Miłostowa, Franowa, a także os. Kopernika, Winograd, Piątkowa, Naramowic, Junikowa czy Ogrodów.

Kaponiera objęta została systemem ITS, który zadba, by tramwaje i autobusy miały na niej pierwszeństwo. Wpłynie to na punktualność komunikacji miejskiej. Tam, gdzie ITS już działa, przyspieszenie ruchu tramwajów sięgnęło 10 proc.

- Rondo Kaponiera stanie się najbardziej nowoczesnym i w pełni funkcjonalnym węzłem przesiadkowym. Węzłem bardzo ważnym, bo ulokowanym w samym sercu Poznania - mówi Piotr Snuszka, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Dodaje, że przez Kaponierę poprowadzonych będzie 17 dziennych linii autobusowych i tramwajowych. Rondo stanie się także głównym węzłem przesiadkowym w nocy. W tym miejscu zbiega się większość, bo 16 spośród 20, nocnych linii autobusowych.

Podziemne poziomy

Dla przesiadających się pasażerów komunikacji miejskiej, a także pozostałych pieszych przeznaczony jest pierwszy podziemny poziom Kaponiery, oznaczony jako -1. Z czasem, w lokalach umiejscowionych na tym poziomie, działalność usługowo-handlową prowadzić będą podmioty wyłonione przez Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych.

Ułatwieniem dla poruszających się między poziomami Kaponiery są schody ruchome. Niepełnosprawni i osoby z wózkami dziecięcymi będą mogli korzystać z 13 dźwigów osobowych. Na początku zarówno schody, jak i windy kursować będą między poziomem naziemnym a -1. Po oddaniu do użytku poziomu -2, będzie można zjechać nimi do ulokowanych tam przystanków PST.

Poziom -2, który będzie oddany do użytku we wrześniu, to nie tylko przystanki PST, ale też jeden z dwóch poziomów przeprojektowanego i przebudowanego parkingu podziemnego na ok. 300 aut. Jego operatorem - podobnie jak lokali handlowo-usługowych na poziomie -1 - jest ZKZL. Parking rozpocznie działalność po wyborze najemcy.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Jak dojadę - Poznań