Projekt nowej DK7 z Rabki do Chyżnego – wszystkie oferty poza budżetem GDDKIA
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-03-10
DK7 na odcinku Rabka - Chyżne jest przygotowywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Na sfinansowanie prac projektowych drogowcy zaplanowali prawie 52,2 mln zł. Zainteresowani projektowaniem nowej drogi złożyli oferty wykraczające poza ten budżet:
- TRANSPROJEKT GDAŃSKI - 54 091 446,10 zł;
- Multiconsult Polska - 54 666 120,00 zł;
- IVIA – 55 903 500,00 zł;
- Konsorcjum Mosty Gdańsk (lider), Przedsiębiorstwo Geologiczne Geoprojekt Szczecin (partner), GEOCORE (partner) - 72 560 529,00 zł;
- Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów TRANSPROJEKT-WARSZAWA - 73 440 840,00 zł.
- Mosty Katowice - 87 925 935,00 zł.
Komisja przetargowa zajmie się oceną złożonych ofert i podejmie decyzje o wyborze wykonawcy prac.
Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla nowego przebiegu DK7 z Rabki do Chyżnego. Planowany odcinek będzie dwujezdniową trasą o długości około 35 km.
STEŚ-R to kolejny etap prac przygotowawczych do budowy nowej DK7 od węzła Zabornia do granicy państwa w Chyżnem. W ramach przygotowanego już Studium korytarzowego opracowano dziewięć korytarzy przebiegu nowej drogi. Do dalszych prac zostały rekomendowane cztery korytarze - I, IIA, VIA i ostatni, zawierający elementy wszystkich rozpatrywanych w ramach Studium korytarzowego, łącznie z możliwym nowym przebiegiem. Jak wyjaśniają drogowcy, przyszły wykonawca dokumentacji STEŚ-R będzie szczegółowo analizował te korytarze, a także sprawdzał możliwość zmiany propozycji IIA i poprowadzenia drogi po zachodniej stronie Chyżnego.
STEŚ-R uszczegółowi zaproponowane wcześniej korytarze nowej drogi do kilku konkretnych wariantów przebiegu. Finałem tych prac będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wybranego wariantu, który stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego. Wykonawca STEŚ-R będzie miał 45 miesięcy od podpisania umowy na realizację prac.
Mapa przebiegu projektowanej drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne
Mapa: GDDKIA
Planowane parametry techniczne drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne:
- klasa techniczna drogi – GP (S),
- prędkość projektowa – 80 km/h (100 km/h),
- prędkość miarodajna –100 km/h (110 km/h),
- przekrój poprzeczny – 2x2,
- szerokość pasa ruchu – 3,5 m,
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m,
- szerokość poboczy gruntowych – min. 1,5 m (S: 0,75 – 2,25 m),
- szerokość pasa dzielącego – min. 5,00 m,
- nośność nawierzchni – 115 kN/oś.
DK7 to obecnie najpopularniejsza trasa na Słowację. Przejście graniczne w Chyżnem jest najbardziej obciążone ruchem spośród wszystkich przejść na polsko-słowackiej granicy. Badanie pomiaru ruchu przeprowadzone w 2021 roku wykazało, że na niektórych odcinkach DK7 między Rabką a Chyżnem każdej doby porusza się ponad 11 tys. pojazdów, w tym ponad 2,1 tys. ciężarówek. Na odcinku za Jabłonką, prowadzącym do granicy państwa, jest to prawie 4,5 tys. pojazdów, w tym ponad 1,6 tys. ciężarówek.
Droga S7 Lubień - Rabka Zdrój w komplecie. Zdjęcia ekspresowej trasy w Tatry
Nowa droga ekspresowa S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA