Przebieg III części obwodnicy Trzebiatowa nadal nie ustalony
- conadrogach.pl
- ZZDW
- 2015-10-28
Brakujący odcinek obwodnicy Trzebiatowa łączący drogi nr 102 i 103 znalazł się na liście projektów, które mogą być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Wstępnie założono, że droga będzie przebiegać zgodnie z przedstawionym przez miasto „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Trzebiatowa”. Przebieg taki brano też pod uwagę projektując i realizując za blisko 31 milionów złotych dwa pierwsze odcinki obwodnicy Trzebiatowa. Trzeci miał je spinać niespełna 1,5 - kilometrową klamrą, poprowadzoną poza linią zabudowy na podmokłych rozlewiskach rzeki Regi. Droga przecinałaby również poniemieckie, zaniedbane dziś tereny parkowe Przedmieścia Gryfickiego.
I właśnie ten przebieg oprotestowało założone w Trzebiatowie Stowarzyszenie "Królewski Gaj". Zakwestionowano rozdzielenie drogą terenów zielonych Trzebiatowa i nadmierne jej zbliżenie do studni głębinowych, z których miasto czerpie wodę. Zaproponowany przez Stowarzyszenie przebieg omija co prawda park, ale wchodzi na tereny należące do wojska.
- Teraz nowy przebieg drogi zależy od zgody Ministerstwa Obrony Narodowej na przejęcie przez samorząd województwa zachodniopomorskiego niespełna dwóch hektarów ziemi potrzebnych do realizacji inwestycji. Negocjacje w tej sprawie trwają od początku maja, jak dotąd bezskutecznie, chociaż wojsko zyskałoby na takim przebiegu drogi swobodny dojazd do swoich terenów – argumentują drogowcy z ZZDW. Dodatkowo ZZDW zadeklarował budowę ciągu pieszego o parametrach umożliwiające bezpieczne poruszanie się pieszych kolumn wojskowych. Obecnie cały ruch kołowy w tym również ruch pojazdów wojskowych odbywa się przez zabytkowe centrum Trzebiatowa.
Wiosną ZZDW wyłonił w przetargu wykonawcę projektu, ale prace zostały zawieszone do czasu ustalenia ze wszystkimi zainteresowanymi stronami nowego przebiegu drogi. Prace projektowe przy tego typu zadaniach, wymagających wielu uzgodnień i pozwoleń trwają około dwóch lat. Wszystkie pozostałe projekty drogowe, które mają być realizowane w ramach RPO na lata 2014-20 są już zaawansowane bądź ukończone. W tej chwili ogłaszane są już pierwsze przetargi na realizację inwestycji z tej puli projektów.